Osobowość 23-PSZ5-OSO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy – Student/ka:
W1: dysponuje wiedzą na temat podstawowych kierunków i teorii osobowości oraz kategorii osobowościowych stosowanych w opisie i wyjaśnianiu zachowań
W2: wie, na czym polegają podstawowe kontrowersje (problemy) wokół osobowości oraz zna ich rozwiązania teoretyczne
W3: rozumie specyfikę prowadzenia badań w obszarze osobowości oraz uwarunkowania stosowanych metod badania osobowości
W4: rozpoznaje możliwe zastosowania praktyczne dorobku psychologii osobowości
Umiejętności – Student/ka:
U1: potrafi dokonać oceny możliwości i ograniczeń poznawczych, metodologicznych i aplikacyjnych różnych ujęć osobowości
U2: potrafi refleksyjnie i krytycznie posługiwać się koncepcjami o różnym rodowodzie teoretycznym i ich kluczowymi kategoriami
U3: potrafi stosować poznane teorie osobowości w opisie, wyjaśnianiu i prognozowaniu zachowania
Kompetencji społecznych – Student/ka:
K1: dopuszcza różnorodność i alternatywne możliwości interpretacji określonych zjawisk i zachowania osoby na gruncie odmiennych teorii
K2: dostrzega znaczenie wiedzy z zakresu psychologii osobowości w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
K3: ma gotowość do podejmowania dyskusji, uzasadniając teoretycznie własne hipotezy dotyczące osobowościowych mechanizmów zachowania
K4: zdaje sobie sprawę z ograniczeń i względności dostępu do poznania osobowości oraz uznaje złożoność determinant funkcjonowania człowieka
Kryteria oceniania
Wykład
Egzamin pisemny (test wiadomości): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów.
Konwersatorium
Uczestniczenie w co najmniej 80% zajęć.
Wejściówki: szczegółowe zasady oceniania podane w materiałach dla osób studiujących.
Kolokwium końcowe (pytania otwarte): pozytywne zaliczenie wymaga uzyskania co najmniej 60% punktów.
Literatura
Obowiązkowa
1. Dollard, J., Miller, N. (1967). Osobowość i psychoterapia (s. 32–51, 94–120). Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Erikson, E. H. (2002). Tożsamość a cykl życia (s. 97–98, 107–118). Wydawnictwo Zysk i S-ka.
3. Freud, Z. (2009). Wykłady ze wstępu do psychoanalizy. Nowy cykl (s. 45–62). Wydawnictwo KR.
4. Freud, Z. (2005). Poza zasadą przyjemności (s. 59–78, 93–95). Wydawnictwo Naukowe PWN.
5. Freud, Z., Breuer, J. (1986). O psychicznym mechanizmie objawu histerycznego. Przegląd Psychologiczny, 29(3), 630–643
6. Hall, C. S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. Wydanie nowe (s. 25–48, 52–183, 231–264, 446–469). Wydawnictwo Naukowe PWN.
7. Hermans, H. (2008). Polifonia umysłu: wielogłosowe i dialogowe Ja. W: J. Rowan, M. Cooper (red.), Jekyll i Hyde. Wielorakie Ja we współczesnym świecie (s. 115–138). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
8. Horney, K. (2002). Neurotyczna osobowość naszych czasów (s. 17–100). Dom Wydawniczy Rebis.
9. Horney, K. (2000). Nasze wewnętrzne konflikty (s. 20–45, 98–117). Dom Wydawniczy Rebis.
10. Kofta, M. (red). (2000). Osobowość i różnice indywidualne. W: J. Strelau (red.), Podręcznik akademicki. Tom 2 (r. 34–36; s. 524–652). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
11. Laplanche, J., Pontalis, J. -B. (1996). Ja (ego). W: Słownik psychoanalizy (s. 93–104). Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
12. Niedźwieńska, A. (1999). Geneza, struktura i mechanizmy motywacyjne osobowości w ujęciu Alberta Bandury. W: A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości (s. 195–207). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
13. Oleś, P., Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 650–764). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
14. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości (s. 19–45, 49–78, 240–275, 415–417). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
15. Strelau, J. Zawadzki, B. (2008) Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Podręcznik akademicki. Tom 1 (r. 9.4; s. 799–816). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
16. Witkowski, L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona (s. 61–73, 87–96). Wydawnictwo WSEZ.
Dodatkowa
1. Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się (s. 32–153). Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis (s. 216–221). W.W. Norton & Company.
3. Freud, Z. (1999). Życie seksualne (s. 219–238). Wydawnictwo KR.
4. Oleś, P. K. (2013). Wprowadzenie do psychologii osobowości ( s. 348–378). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
5. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą (s. 57–66, 141–159). Dom Wydawniczy Rebis.
6. Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja”. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 81–113). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7. Szczukiewicz, P. (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość (s. 17–35). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: