Monografie: Antroplogia UFO 20-MN-AUF-24-EtnU
Ogólne treści kształcenia:
Zajęcia organizacyjne: prezentacja treści zajęć, zasad zaliczenia. Wprowadzająca projekcja wybranego filmu
Wstęp do tematyki zajęć, s-f oraz fenomenu UFO
Antropologia UFO i S-F
Społeczno-kulturowy wymiar s-f i fenomenu UFO
Relacje między kulturą a technologią i nauką
Warsztat analizy materiałów audiowizualnych
Projekcje 6 filmów oraz ich analiza. Prezentacja wybranych kategorii analitycznych i pojęciowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:
Orientuje się w podstawowych kategoriach analitycznych i pojęciowych stosowanych w antropologii kulturowej
Posiada podstawową wiedzę na temat fenomenu UFO oraz S-F
Posiada podstawową wiedzę na temat możliwości interpretacji antropologicznej fenomenu UFO i S-F
Potrafi krytycznie analizować treści kulturowe
Potrafi stosować metodę analizy materiałów audiowizualnych (w tym przede wszystkim filmów)
Zna relacje pomiędzy kulturą a technologią i nauką
Kryteria oceniania
4.1. Aktywny udział w zajęciach (50% oceny) – student / studentka bierze aktywny udział w dyskusji, prowadzi analizę źródeł filmowych trafnie wykorzystując omawiane kategorie analityczne, identyfikuje problemy społeczne i kulturowe obecne w filmach oraz łączy je z adekwatnymi teoriami antropologii i szerszym kontekstem humanistyki.
4.2. Praca zaliczeniowa (50% oceny) – ustna prezentacja dotycząca zadanego tekstu zawiera logiczną, czytelną i kompletną syntezę poruszanych w nim problemów. Właściwie identyfikuje założenia teoretyczne, narzędzia i kategorie analityczne oraz trafnie ocenia ich użyteczność dla badań prowadzonych w nurcie antropologii UFO.
bardzo dobry (bdb; 5,0): w 91-100% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 85%
dobry plus (+db; 4,5): w 81-90% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 85%
dobry (db; 4,0): w 71-80% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 85%
dostateczny plus (+dst; 3,5): w 61-70% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 80%
dostateczny (dst; 3,0): w 51-60% spełnia powyższe wymagania oraz minimalna frekwencja na zajęciach = 80%
niedostateczny (ndst; 2,0): w stopniu niższym niż 51% spełnia powyższe wymagania lub minimalna frekwencja na zajęciach jest niższa niż 80%
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Zalecana literatura:
Baer M. (b.r.). "Inność" w antropologicznym ujęciu krytycznym., Opposite" 1, http://opposite.uni.wroc.pl/2010/baer.htm (dostęp 4.02.2022).
Buchowski M. (2004). Zrozumieć innego. Antropologia racjonalności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Buchowski M., Burszta W. (1992). Relatywizm-racjonalizm-obiektywizm. W: Buchowski, M., Burszta, W. O założeniach interpretacji antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 69-89.
Buliński, T. (2015) Obraz świata Indian E’ñepá (Amazonia Wenezuelska). Sense Historiae, vol. XXI (2015/4), s. 29-52.
Butler, J. (2018). Wstęp. W: Psychiczne życie władzy: teorie ujarzmienia, tłum. T. Kaszubski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Burszta W. (1992). „MY” i ,,ONI” - czyli antropologiczne badania nad kultury. W: Burszta, W. Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s.15-49.
Chomsky, N. (1999). Wielkie dzieło podboju i podporządkowania. W: Rok 501. Podbój trwa na przełomie wieków. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 23-60.
Dickson, J. (2016). Do Cyborgs Desire Their Own Subjection? Thinking Anthropology With Cinematic Science Fiction. Bulletin of Science, Technology & Society 1–7. DOI: 10.1177/0270467616634537.
Gupta A., Ferguson J. (2004). Poza "kulturę". Przestrzeń, tożsamość i polityka różnic. W: Kempny, M., Nowicka, E. (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 267-283.
Kuligowski W. (2001). O czym opowiada relatywizm. W: Antropologia refleksyjna. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s.92-110.
Lindqvist, S. (2009) Wytępić całe to bydło. Warszawa: WAB.
Paranthropology. Journal of Anthropological Approaches to the Paranormal.
Slusser G.E., Rabkin E.S. (eds.) (1987). Aliens The Anthropology of Science Fiction. Carbondale: Southern Illinois University Press.
Źródła kinematograficzne:
Dystrykt 9 (2009), reż. Neill Blomkamp
Fire in the Sky (1993) reż. Robert Lieberman
Łowca androidów (1981), reż. Ridley Scott
Obcy – ósmy pasażer Nostromo (1979), reż. Ridley Scott
Pod Skórą (2013) reż. Jonathan Glazer
Wizyta (2015) reż. Michael Madsen
Wojna światów (2005), reż. Steven Spielberg
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: