Metody badań etnograficznych - ćwiczenia 20-MBEc-11-Etn
1. Wprowadzenie: wzajemne prezentacje, omówienie zasad pracy na zajęciach i form zaliczenia.
2. Specyfika badań etnograficznych (pojęcie terenu, rodzaje źródeł, rodzaje technik badawczych). Obserwacja w badaniach etnograficznych (wprowadzenie do obserwacji i notatek terenowych).
3. Ćwiczenie z obserwacji na zajęciach.
4. Formułowanie problemu badawczego i pytań badawczych oraz dyskusja nad sposobem doboru technik (wstęp do przygotowania mini projektu badawczego). Przygotowanie do pierwszego wyjścia w teren.
5. Obserwacja w badaniach etnograficznych (omówienie efektów rekonesansu terenowego).
6. Dyskusja o wyzwaniach związanych z wchodzeniem w teren. Dziennik badacza – różne formy.
7. Wywiad i rozmowa w badaniach etnograficznych (wprowadzenie do wywiadu).
8. Ćwiczenie z przeprowadzania wywiadu na zajęciach wraz z omówieniem. Przygotowanie do przeprowadzenia wywiadu.
9. Wywiad w badaniach etnograficznych (omówienie przeprowadzanych w terenie wywiadów: wyzwania, najczęściej popełniane błędy).
10. Analiza zgromadzonych materiałów (wprowadzenie do analizy).
11. Omówienie wyników analizy zgromadzonych materiałów. Dyskusja na podstawie lektury o roli badaczki/badacza jako narzędzia badawczego oraz znaczeniu autorefleksyjności w procesie badawczym (m.in. relacje władzy w terenie, role przypisywane badaczce/badaczowi, autoprzedstawienia).
12. Wyzwania etyczne związane z badaniami etnograficznymi na różnych etapach realizacji projektu badawczego (wprowadzenie i dyskusja na podstawie lektury).
13. Prezentacja i omówienie raportów z realizacji mini projektów badawczych (1).
14. Prezentacja i omówienie raportów z realizacji mini projektów badawczych (2).
15. Podsumowanie zajęć.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student/ka:
• Zna podstawowe zasady obowiązujące podczas projektowania i realizacji badań etnograficznych, w tym procedury właściwe dla każdego etapu postępowania badawczego
• Rozpoznaje i umie zastosować główne etnograficzne techniki badawcze, dostrzega ich zróżnicowanie, wie, jakie mają zastosowania w różnych kontekstach społecznych
• Wie na czym polega rola autorefleksyjności w procesie badawczym i jaka jest rola badaczki/badacza jako narzędzia badawczego, potrafi ocenić znaczenie tej formy aktywności jako sposobu walidacji
• Wie, jakie normy i standardy etyczne obowiązują badaczkę/badacza podczas konceptualizacji badań, pobytu w terenie, a następnie przechowywania i upowszechniania zebranych danych i płynących z nich wniosków
Kryteria oceniania
• Obserwacja udziału w zajęciach (systematyczna aktywność w dyskusjach, ćwiczeniach, symulacjach): 30% (= 3 pkt.)
• Pisemne zadania cząstkowe (notatki terenowe: rekonesans i obserwacja; problem i pytania badawcze; mini kwestionariusz; zapisy wywiadów): 35% (= 3,5 pkt.)
• Raport z mini-projektu: 35% (= 3,5 pkt.)
Punktacja a ocena:
9-10 pkt: 5
7,5-8,5 pkt.: 4,5
6-7 pkt.: 4
5-5,5 pkt.: 3,5
4-4,5 pkt.: 3
0-3,5 pkt.: 2
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Angrosino, Michael, 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN, s. 19-
177.
Clifford James, 2004. Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki
dyscyplinujące w antropologii, W: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej.
Kontynuacje.(Wybór: M. Kempny, E. Nowicka), Warszawa: PWN, s. 139-179.
Flick Uwe., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010, s. 55-94.
Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000. Metody badań terenowych, Poznań: Zysk i S-ka,
s. 56-130, 163-180.
Silverman David, 2007. Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: PWN, s. 29-69.
Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2009, s. 41-72.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: