Religijność ludowa wczoraj i dziś 20-KUDL-F-RLW
1. Pojęcia religii w naukach o kulturze. Religia w ujęciu społeczno-regulacyjnej koncepcji religii (kulturoznawcze ujęcie religii) - religia jako światopoglądotwórcza dziedzina kultury symbolicznej. Religijność jako sfera uczestnictwa w religii.
2. Podstawowe pojęcia badań nad religijnością ludową: kultura religijna, religijność ludowa, katolicyzm ludowy, pobożność ludowa, religia przeżywana.
3. Religijność ludowa jako specyficzny typ partycypacji w religii - cechy konstytutywne: sensualizm, rytualizm, mirakularność (wiara w cuda
i objawienia), znikoma wiedza religijna.
4. Nabożeństwa ludowe i praktyki paraliturgiczne: nieszpory przy kapliczkach i krzyżach, odprawianie drogi krzyżowej w terenie, misteria kalwaryjskie, zbiorowe modlitwy różańcowe w domach żałoby, widowiska religijne (jasełka i misteria paschalne) – teatr ludowo-religijny.
5. Ludowy kult Świętych Pańskich a życie codzienne społeczności wiejskiej. Kult maryjny. Sanktuaria maryjne.
6. Pielgrzymki jako forma manifestowania religijności.
7. Kapliczki i krzyże przydrożne w polskiej przestrzeni geograficznej - miejsca kultu i pamięci.
8. Medaliki, krzyżyki i obrazki dewocyjne (święte obrazki) jako znaki wiary i talizmany.
9. Współczesne kontynuacje religijności ludowej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika kultury. K_W02
2. Zna i rozumie specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny. K_W11
3. Potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości. K_U11
4. Jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną
i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych. K_K02
5. Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i oceny zjawisk społeczno-kulturowych, w których uczestniczy, poprzez uświadomienie sobie specyfiki i wagi kulturowych regulacji różnych sfer życia codziennego i form obyczajowości. K_K11
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
– Student opanował wiedzę wyczerpującą treści kształcenia założone w programie przedmiotu, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną i historyczną problematykę religijności ludowej, którą bezbłędnie stosuje do jej identyfikowania i charakterystyki we właściwym historycznym kontekście społeczno-kulturowym i szeroko uzasadnić funkcjonowanie wzoru religijności ludowej we współczesnej kulturze religijnej.
dobry plus (+db; 4,5):
– Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy w zakresie problematyki przedmiotu, zna w stopniu wysoce zadowalającym teoretyczną i historyczną problematykę religijności ludowej, którą trafnie stosuje do identyfikowania i charakterystyki religijności ludowej we właściwym jej historycznym kontekście społeczno-kulturowym, ale także adekwatnie uzasadnić funkcjonowanie wzoru tej religijności we współczesnym życiu religijnym.
dobry (db; 4,0):
– Student posiada szeroki zasób wiedzy, z pewnymi niedostatkami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalającą znajomość teoretycznej i historycznej problematyki religijności ludowej, którą w dużej mierze trafnie stosuje do identyfikowania jej zjawisk, charakteryzując je we właściwym im historycznym kontekście społeczno-kulturowym. Jest też w stanie wskazać i kulturoznawczo uzasadnić funkcjonowanie wzoru religijności ludowej we współczesnym życiu religijnym.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
– Student posiada zadowalający ogólnie zasób wiedzy, orientuje się w teoretyczno-historycznej problematyce religijności ludowej, która pozwala mu na identyfikację i charakterystykę przejawów religijności ludowej i przekonujące merytorycznie uzasadnienie tezy o religijności ludowej jako funkcjonującym współcześnie wzorze partycypacji w religii.
dostateczny (dst; 3,0):
– Student posiada wiedzę w zakresie niezbędnym dla uzyskania założonych w programie przedmiotu efektów kształcenia, orientuje się w teoretyczno-historycznej problematyce religijności ludowej, na tyle, aby móc dokonać właściwej charakterystyki i uzasadnić współczesne funkcjonowanie wzoru religijności ludowej.
niedostateczny (ndst; 2,0):
– Student ma zasadnicze braki w wymaganej wiedzy teoretycznej i historyczno-faktograficznej, uniemożliwiające osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk zawodowych.
Literatura
Edward Ciupak, Katolicyzm ludowy w Polsce, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973.
Stefan Czarnowski, Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego. Dzieła. T. I. PWN, Warszawa 1956, s. 88-107.
Tomasz Czerwiński, Kapliczki i krzyże przydrożne w Polsce, Muza, Warszawa 2012.
Czesław Krakowiak, Liturgia i pobożność ludowa, TN KUL, Lublin 2017.
Jacek i Maria Łempiccy, Święci w Polsce i ich kult w świetle historii, Kraków 2008.
Janusz Mariański, Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2004.
Ariel Zieliński, Na straży prawdziwej wiary: zjawiska cudowne w polskim katolicyzmie ludowym, Nomos, Kraków 2004.
Dodatkowe lektury dotyczą zagadnień opracowywanych przez studentów. Ich wykaz przekazywany jest na zajęciach.
Uwagi
W cyklu 2022/SL:
Brak uwag |
W cyklu 2023/SL:
Brak uwag |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: