Kultury produkcji filmowej 20-KUDL-F-KPF
Zajęcia konwersatoryjne będą więc połączeniem prezentacji relatywnie nowego nurtu badawczego, jego założeń, narzędzi oraz dokonań (pierwsza część zajęć) z próbą doprecyzowania koncepcji „kultury produkcji filmowej” przy użyciu teorii kulturoznawczych i swoistego testu sensowności podejścia production culture polegającego na pytaniu: czy rzeczywiście możemy mówić o dystynktywnych kulturach produkcji czy też na świecie dominuje jedna, uniwersalna, wypracowana na Zachodzie kultura produkcji filmowej (druga część zajęć)? Seria studiów przypadku będzie zmierzała do identyfikacji różnych kultur produkcji, zarówno historycznych (Kalifornia lat 20., Włochy lat 60.), jak i współczesnych (korporacyjny model amerykański, kinematografia nigeryjska, kinematografie indyjskie). Szczególna uwaga poświęcona zostanie kinematografiom indyjskim (nie tylko Bollywood, ale też kinu tamilskiemu) jako unikalnemu przypadkowi rozwiniętej kultury filmowej funkcjonującej w wielu aspektach odmiennie od modelu wypracowanego na Zachodzie (nieformalny model produkcji, inne formy recepcji, radykalnie odmienna struktura narracyjna, specyficzny star system, programowy „nierealizm” przedstawienia).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka:
Potrafi analizować łączność między filmowymi praktykami biznesowymi a tekstualnym wymiarem filmów
Potrafi dostrzec fundamentalne różnice w procesie wytwarzania tekstów kultury, warunkowane odmiennością szerszych konfiguracji kulturowych
Potrafi zidentyfikować historyczne przemiany w kulturach produkcji filmowej
Potrafi dostrzec i przeanalizować czynniki efektywności kultur filmowych
Potrafi dokonać oceny racjonalności poszczególnych procedur wytwórczych w ekonomii filmu
Potrafi dostrzec warunkowaną kulturowo różnorodność podejść do zagadnień ekonomicznych i technicznych w świecie filmu
Kryteria oceniania
Prezentacja
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Banks M., Conor B., Mayer V. (2016). Production Studies, the Sequel! Cultural Studies of Global Media Industries, New York: Routledge.
Caldwell, J.T. (2008). Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television, Durham: Duke University Press.
Ganti, T. (2012). Producing Bollywood. Inside the Contemporary Hindi Film Industry, Durham: Duke University Press.
Kożuchowski T., Morozow I., R. Sawka R. (2019), Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce, Łódz: Wydawnictwo PWSFTviT.
Majer A., Szczepański T. (red.) (2019). Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki, red. A. Majer, T. Szczepański, Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: