Tożsamość kulturowa 16-TKPKW-11
Zajęcia mają charakter wprowadzający. Studenci zapoznają się z podstawową problematyką związaną z tożsamością kulturową. Poznają najważniejsze cechy tożsamości, wskazują na te zjawiska, które mają wpływ na kształtowanie się tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Uczą się myślenia krytycznego oraz syntetycznego, a także pracy projektowej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
- Scharakteryzować tożsamość kulturową, wyjaśnić podstawowe pojęcia z nią związane.
- Analizować i interpretować konkretne zjawiska (np. imigrację), które mają wpływ na budowanie tożsamości indywidualnej i zbiorowej.
- Wykorzystywać aparat pojęciowy właściwy dla omówionej problematyki w perspektywie medialnej.
- Nieustannie dążyć do pogłębienia własnej wiedzy.
- Przedstawiać na forum zajęciowym rezultaty swojej pracy.
- Krytycznie odnosić się do koncepcji teoretycznych, rozumiejąc różnice i podobieństwa między nimi.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, pozostałe muszą być zaliczone u prowadzących zajęcia po uprzednim uzgodnieniu lektur),
- Zaliczenie – prezentacja dotycząca przestrzeni i miejsc pamięci w kontekście tożsamości kulturowej.
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych
w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
V. Literatura:
Boski P., Jarymowicz M., Malewska-Peyre H., Tożsamość a odmienność kulturowa, Warszawa 1992
Burdzik, T. (2014). Przestrzeń i tożsamość. Refleksje z antropologii przestrzeni, http://portalsocjologa.pl/artykuly/przestrzen-i-tozsamosc-refleksje-z-antropologii-przestrzeni/
Burdzik, T. (2013). Między indywidualizmem a zbiorowością – globalizacja a tożsamość. Horyzonty Wychowania, 12(24), s. 59–73.
Chudzik A., Miasto moje a w nim? – kryzys tożsamości lokalnej czy nowy typ tożsamości, Świat i Słowo 2/2012, s. 63-73
Etyczny wymiar tożsamości kulturowej. Studia z antropologii społecznej, red. M. Flis, Kraków 2004 (wybrane artykuły)
Iwański Ł., Konsumpcja jako budowanie tożsamości, Studia Socjologiczne 4/2015, s. 159-180
Kiarszys G., Do czego potrzebna nam przeszłość, Przegląd Uniwersytecki 7-9/2014, s. 55-57
Zalewska A, Miejsca w pamięci. Stanowiska archeologiczne jako pola artykulacji pamięci w kontekście studiów i kategorii pamięcioznawczych, Miejsca pamięci. Pradzieje, średniowiecze i współczesność, red. B. Gediga, A. Grossman, W. Piotrowski, Biskupińskie Prace Archeologiczne nr 10, Prace Komisji Archeologicznej Oddziału PAN we Wrocławiu nr 20, Biskupin – Wrocław 2015, 61-77.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: