Sztuka autoprezentacji 16-SA-11
1.Pojęcie autoprezentacji.
2.Postawy wobec autoprezentacji.
3.Główne koncepcje autoprezentacji (Hoffman, Jones i Pittman, Schlenker, Leary i Kowalski).
4.Pięć strategii autoprezentacyjnych (ingracjacja, zastraszanie, autopromocja, świecenie własnym przykładem, wizerunek człowieka bezradnego).
5.Rola pierwszego wrażenia.
6.Czynniki decydujące o kontroli wrażenia.
7.Kultura wyglądu zewnętrznego, typy urody, kolorystyka, dodatki, itp.
8.Elementy savoir-vivre’u.
9.Psychologiczne bariery przeszkadzające w występach publicznych.
10.Podstawy retoryki (rodzaje przemówień, fazy przygotowania przemówienia,określenie warunków występów, środki retoryczne).
11.Panowanie nad językiem ciała.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Poprawnie wykorzystuje znane sobie strategie komunikacyjne, realizuje w praktyce wiedzę z zakresu komunikacji międzyludzkiej, integruje zdobytą wiedzę w działaniu, szczególnie w komunikacji na granicy kultur K_W05, K_W10, K_W11, K_U02, K_W14, K_U02,
Zna ograniczenia etyczne, formalno-językowe komunikacji międzyludzkiej, stosuje je w przekazach autokreacyjnych K_W10, K_W14, K_W15,K_W16, K_K02
Posiada wysoką kompetencję w zakresie autoprezentacji K_U04, K_K01, K_K06
Potrafi modyfikować przekaz wraz ze zmieniającą się sytuacją komunikacyjną, K_U07, K_U08, K_K01, K_K07
SA_05 Potrafi kreować spójny przekaz polisemiotyczny K_U08
Kryteria oceniania
• scharakteryzować strukturę wystąpień publicznych
• wyjaśnić mechanizmy zachowań autoprezentacyjnych i rozpoznać konkretne strategie autoprezentacyjne
• identyfikować sytuacje społeczne, w których stosowane są zachowania autoprezentacyjne oraz zastosować praktycznie wybraną strategię autoprezentacyjną
• zbudować efektywne wystąpienie publiczne
• opisać metody obrony przez manipulacyjnymi zachowaniami autoprezentacyjnymi
• ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności i rozumiejąc potrzebę dalszego rozwoju osobistego podejmuje odpowiednie działania w oparciu o zasady etyki
Literatura
Dec. J. Sztuka przemawiania. Nie co a ajk mówić, Gdańsk 2002
Grzesiuk L., Umiejętności menedżera. Psychologia stosowana dla menedżerów, Wyższa Szkołą Handlu i Prawa, Warszawa 2001.
Fischer R., Ury W., Patton B. Dochodząc do TAK. Negocjacje bez poddawania się. Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2004.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych, GWP, Gdańsk 1999.
Malczak M., Psychologia w kontaktach zawodowych, Consultor, Lublin 2000.
McKay M., Davis M., Fanning P. (2010). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca, rodzina, zabawa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K. (2008). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Murdoch A., Język Public Relations, Poltext, Warszawa 1998.
Nęcka E., Trening twórczości, PTP, Olsztyn 1992.
Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Pease A., Język ciała: jak odczytywać myśli ludzi z ich gestów, Gemini, Kra-ków 1998.
Szmajka.A.Autoprezentaja. Maski, pozy, mity, Olsztyn 1999
Stewart J, Mosty zamiast murów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Zbiegień-Maciąg L., Taktyka i techniki negocjacyjne, Wydawnictwo AGH, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: