Antyczne dziedzictwo Europy 16-ADEW-11
Wprowadzenie w podstawową problematykę oraz terminologię związaną z definiowaniem antycznego dziedzictwa Europy.
Analiza terminologii i problematyki: Recepcja kultury antycznej: uniwersalistyczna idea Cesarstwa Rzymskiego w europejskiej myśli politycznej: Karol Wielki i nawrót do idei Imperium Romanum. Fenomen Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego - idea a rzeczywistość. Polska piastowska w koncepcjach Ottona III – restitutio Imperii Romanorum.
Analiza terminologii i problematyki: Prawo rzymskie i jego rola w dziejach kultury europejskiej. Antyk w myśli politycznej Europy nowożytnej. Rewolucja Francuska a tradycja rzymska. Tradycja rzymska w Ameryce XIX w.
Analiza terminologii i problematyki: Faszyzm a tradycja antyczna. „Antyczna” filozofia Fryderyka Nietzschego i jej wpływ na dzieje Europy XX wieku. Wojna peloponeska w kontekście zimnej wojny.
Analiza terminologii i problematyki: Dziedzictwo antyku w literaturze europejskiej. Recepcja Homera; Cyceron na przestrzeni wieków. Teatr antyczny – teatr europejski: drogi recepcji, ewolucja. Antyk w literaturze polskiej: przegląd od średniowiecza po czasy współczesne
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
wskazać główne kierunki rozwoju i przyczyny zróżnicowania kulturowego różnych części (Grecja – Rzym) świata antycznego
ocenić zakres oddziaływania dorobku Greków i Rzymian na kulturę europejska na przestrzeni wieków wykorzystując specjalistyczną terminologię
rozpoznać właściwie miejsce cywilizacji grecko-rzymskiej w dziejach Europy oraz wejść w tej dziedzinie w dialog merytoryczny z innymi specjalistami
wykorzystać wiedzę z zakresu genezy współczesnych społeczeństw europejskich, w działaniach edukacyjnych i promujących tradycję antyczną,
potrafi ocenić dzieje Europy przez pryzmat oddziaływania cywilizacji antycznej oraz kształtuje własne i cudze zainteresowania badawcze
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na ocenę.
Literatura
Cywilizacje starożytne, pod redakcją A. Cotterella, Łódź 1990
Mrozewicz L., Historia powszechna. Starożytność, Poznań 2005
Musiał D., Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008
Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 2011
Jaczynowska M., Pawlak M., Starożytny Rzym, Warszawa 2008
Bender P., Ameryka – Nowy Rzym. Historia równoległa dwóch imperiów, Warszawa 2004
Bieńkowski T., Recepcja antyku w Europie, [w:] idem, Antyk w literaturze i kulturze staropolskiej. Główne problemy i kierunki recepcji, Wrocław 1976, s. 19-36, s. 120-130.
Kuryłowicz M., Prawo rzymskie. Historia, tradycja, współczesność, Lublin 2003
Schumacher L., Faszystowska recepcja propagandy augustowskiej, Poznań 2003
Kolb F., Imperium Romanum: antyczny model globalizacji?,
Kolb F., „Troja”. Mity, polityka, historia i nauka, Poznań 2009
Plezia M., Tysiąclecie kultury antycznej w Polsce, Eos 56, 1966, s. 321-333
Mikołajczak A. W., Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1997
Curtius E.R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, wyd. 2, Kraków 1997, s. 9-42
Ziółek P., Idea imperium, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: