Socjologia instytucji totalnych i izolacyjnych 13-PSM3RSIT
Student dzięki aktywnemu uczestnictwu w zajęciach potrafi łączyć zdobytą wiedzę z praktyką resocjalizacyjną.
Potrafi odpowiedzieć na przykładowe pytania tematyczne:
1.Wymień cechy instytucji totalnej
2.Jakie znasz instytucje totalne
3.Świat skazanych i świat personelu w instytucji totalnej
4.Czym jest inwigilacja, manipulacja?
5.W czym przejawia się adaptacja więźnia do warunków kary pozbawienia wolności?
6.Czy resocjalizacja jest skuteczna, jeśli tak to wymień kilka sytuacji sensu i bezsensu resocjalizacji w warunkach izolacji?
7.Wymień mocne i słabe strony wybranej instytucji totalnej
8.Jaka powinna być dalsza perspektywa rozwoju i badań nad systemem penitencjarnym w Polsce?
9.Jakie znasz przejawy frustracji i prizonizacji w przestrzeni życia publicznego?
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Wymienić i scharakteryzować instytucje totalne i izolujące z perspektywy osoby izolowanej i pracownika.
Zna techniki manipulacyjne i adaptacyjne w instytucji totalnej
Wyjaśnia i krytycznie argumentuje resocjalizację penitencjarną, jej specyfikę w polskim systemie więziennictwa
Przygotować analizę SWOT dotyczącą życia więźniów (pacjentów) i osób pracujących w instytucjach totalnych. Potrafi pracować w grupie
Łączyć wiedzę teoretyczną z zakresu prizonizacji, dekulturyzacji i deprywacji potrzeb z przejawami frustracji w życiu publicznym.
Kryteria oceniania
analiza SWOT, wykłady, prezentacje, filmy
Literatura
1. Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych, w: J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa 1974
2. Foucault M., Nadzorować i karać, r. IV pt. Więzienie
3. Przybyliński Sł., Podkultura więzienna, Kraków 2005
4. Przybyliński Sł., Więźniowie niebezpieczni, ukryty świat penitencjarny, Kraków 2012.
5. Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002.
6. Zbyrad T., Instytucje opieki totalnej jako forma zniewolenia i kontroli nad człowiekiem potrzebującym pomocy- na przykładzie Domów Pomocy Społecznej,(w:) Roczniki Nauk Społecznych, Tom 4(40), nr 2- 2012,
7. Baranowska A.,, Proces kształtowania się tożsamości w instytucji totalnej- na przykładzie żołnierzy – mieszkańców obozu Babilon w Iraku,(w:) Acta Universitis Wratislaviensis, Socjologia XLV, Wrocław , 2009
8. Zimbardo P. , Efekt Lucyfera :dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Warszawa, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: