Aktywizowanie osób z niepełnosprawnościami 12-DS2st01
Opis treści kształcenia
Czy słyszę siebie? Warsztat psychologiczny
Czy słyszę innych? Warsztat psychologiczny
Wczucie, empatia, sympatia w relacjach miedzyludzkich
Przeciwdziałanie audyzmowi i dyskryminacji osób niewidzących oraz nadopiekuńczości
Mnemotechniki, działania ludzkiego mózgu osób widzących i słyszących - powtórzenie
Zasady współpracy półkul mózgowych dla osób niesłyszących i niewidzących
Mnemotechniki dla niewidzących i niedowidzących – „widzenie uchem”
Mnemotechniki dla osób niesłyszących i z niedosłuchem – „słyszenie oczami”
Tworzenie sieci powiązań skojarzeń dla niesłyszących
Tworzenie sieci powiązań skojarzeń dla niewidzących
Postrzeganie świata osób z niepełnosprawnościami a zasady myślenia analityczno-krytycznego, praktyczno-kontekstualnego, syntetyczno-kreatywnego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Pozna zasady „słyszenia siebie” w kontekście kategorii wczucia, empatii i sympatii
Rozwinie wiedzę na temat przeciwstawiania się marginalizacji i nadopiekuńczości wobec osób z niepełnosprawnościami
Pozna w stopniu zaawansowanym stosowanie zasad mnemotechnicznych w sytuacjach szczególnych
Zastosuje wiedzę i umiejętności w celowym ukierunkowaniu myślenia osób z niepełnosprawnościami
Powiąże zasady myślenia analityczno-krytyczne, praktyczno-kontekstualne, syntetyczno-kreatywne ze sposobem obrazowania rzeczywistości osób z niepełnosprawnościami
Kryteria oceniania
Przykładoww zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Opisz specyfikę obrazowania osób niewidzących/niesłyszących
2. Wczuwając się w osobę z niepełnosprawnością opracuj mnemotechniki zapamiętywania liczb, definicji, nazwisk itp.
Kryteria oceniania
w semestrze zimowym
ćwiczenia: przygotowanie do ćwiczeń, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, kolokwium zaliczeniowe, opracowanie projektu wdrażającego mnemotechniki, przeprowadzenie samodzielne aktywizujących działań wobec osób z niepełnosprawnościami
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej, red. Beata Tylewska-Nowak, Władysław Dykcik, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 2013.
Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, Anna Brzezińska, Zbigniew Woźniak, Konrad Maj , Warszawa, Wydawnictwo SWPS "Academica” 2007.
Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy - portret środowiska, red. Wojciech Łukowski, Warszawa, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica", 2008
(Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. Notatki z pracy trenerskiej, red. Maja Branka, Dominika Cieślikowska
Louise Spear-Swerling, Robert J. Sternberg, Jak nauczyć dzieci myślenia, tłum. O. W. Kubińscy, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.
Jagoda Latkowska, Warszawa, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej 2013, [online], [przeglądane 19.05.2016], dostępne w Internecie, http://www.tea.org.pl/userfiles/nie_warto_sie_roznic._wyzwania_metodologiczne.pdf
Edyta Stein, O zagadnieniu wczucia, tłum. Danuta Gierulanka, Jerzy F. Gierula, Warszawa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 1968.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: