Ekumenizm 12-A044
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w dzieje ruchu ekumenicznego
Zjawisko dialogu jako wezwanie ku zjednoczeniu chrześcijańskiemu (efekt podziałów, próby pokonania uprzedzenia, podjęcie wspólnej drogi odnowy jedności)
Najważniejsze inicjatywy ekumeniczne
Nauczanie kościoła katolickiego o ekumenizmie (Dekret o ekumenizmie, dekret o Kościołach wschodnich katolickich)
Podstawowe zasady dialogu ekumenicznego (wg 2 części dyrektorium ekumenicznego)
Praktyka dialogu partnerskiego
Hierarchia prawd jako kryterium chrześcijańskiej autentyczności
Katolickie pojęcie Kościoła lokalnego i jego odniesienie do ruchu ekumenicznego
Dialog dwustronny
Rada Kościołów w Polsce
Dialog katolicko-prawosławny
Uniatyzm w dialogu katolicko-prawosławnym
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie istotę dialogu ekumenicznego oraz potrzebę jego realizacji praktycznej
rozwija i upowszechnia ideę dialogu ekumenicznego oraz odróżnia złożoność jego percepcji w chrześcijaństwie
wciela zasady ekumeniczne w procesie zbliżenia partnerskiego
posiada pozytywne nastawienie ku pogłębianiu relacji dwustronnych
Posiada zdolność do współdziałania ekumenicznego w różnych grupach i uwarunkowaniach dialogu międzykonfesyjnego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Omówić podstawowego zasady dialogu ekumenicznego.
Wskazać na czynniki rozwoju więzi partnerskich w oparciu o relacje dwustronne
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu\
Literatura
Zalecana literatura
Kościół czy Kościoły, red. L. Górka, C. Napiórkowski, Lublin 1995.
Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, Lublin 1997.
W. Hryniewicz, Kościół jest jeden, Kraków 2004.
J. Moskałyk, Kościół dialogu, Poznań 2011.
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: