Ruch i taniec w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 11-RT-3SP-n
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu:
-Współczesne systemy wychowania muzycznego EU_01
- Miejsce, cele i założenia edukacji muzycznej w nauczaniu oraz miejsce sztuki w życiu i edukacji dziecka niepełnosprawnego EU_02, EU_05
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.), która dotyczy szkół tzw. nowego typu (8-letnia szkoła podstawowa, branżowa szkoła I stopnia, szkoła specjalna przysposabiająca do pracy, szkoła policealna)
EU_03
- Literatura muzyczna – wybrane dzieła i style muzyczne EU_04
- Elementy muzykoterapii EU_06
Wybrane zagadnienia z teorii muzyki EU_07
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
EU_01 -zna założenia i stosuje metody współczesnych systemów wychowania muzycznego, szczególnie w zakresie tańca i ruchu z muzyką
K_W03
EU_02 -potrafi określić miejsce, cele i założenia edukacji muzycznej w nauczaniu oraz miejsce sztuki w życiu i edukacji dziecka niepełnosprawnego
K_W02
EU_03 -zna i korzysta z podstawy programowej wychowania muzycznego w tworzeniu ćwiczeń muzyczno - ruchowych
K_U10
EU_04 -rozpoznaje style muzyczne, zna sposoby właściwego doboru literatury muzycznej w edukacji dziecka niepełnosprawnego i potrafi je stosować K_U02
EU_05 -potrafi ocenić możliwości percepcyjne oraz wykonawcze dziecka niepełnosprawnego i wykorzystać je w doborze ćwiczeń
K_U01
EU_06 -zna miejsce muzykoterapii oraz terapii przez sztukę we współczesnych systemach wychowania muzycznego, potrafi zastosować ćwiczenia muzykoterapeutyczne w wybranych typach niepełnosprawności K_U10 ,
K_U02
EU_07 -posługuje się terminologią muzyczną i potrafi objaśnić znaczenie pojęć, posiada podstawowe informacje z zakresu teorii muzyki i tańca
K_W01
Kryteria oceniania
Metody:
- esej
- scenariusz zajęć
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza
Literatura
Publikacje zwarte:
Jarkowska A.E., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004
Jutrznia E., Niepełnosprawni w świecie muzyki, Warszawa 2007
Kataryńczuk-Mania L., Elementy muzykoterapii w realizacji zajęć umuzykalniających w przedszkolu, [w:] Zeszyt Naukowy nr 76, Wrocław 2002
Lange R.: Taniec a sztuka ruchu. WU Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998;
Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005
Pędzich Z. (red.), Psychoterapia tańcem i ruchem: teoria i praktyka. [T.] 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2014
Pędzich Z. (red.), Psychoterapia tańcem i ruchem: terapia indywidualna i grupowa [T.] 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2014
Polskie Pismo Muzykoterapeutyczne, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Regner H., Nasze dzieci i muzyka, Warszawa 1995
Smoleńska-Zielińska B. : Przeżycie estetyczne muzyki, Warszawa 1991
Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem, mową, Warszawa 1998
Stegemann T., Hitzeler M., Blotevogel M.przy współpr. Anny Badorrek-Hinkelmann, Arteterapie dla dzieci i młodzieży: muzykoterapia, choreoterapia, terapia sztuką, "Harmonia Universalis", Gdańsk 2015
Zwolińska E., (red.) Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Bydgoszcz 2002
Netografia:
Czasopismo Terapia Specjalna (dostęp: 6 września 2020)
https://terapiaspecjalna.pl/artykul/zajecia-z-muzykoterapii-stosowane-w-pracy-z-dzieckiem-z-niepelnosprawnoscia
Durlow G., Niepełnosprawność we współczesności a rola muzyki, Wartości w muzyce 6, 2014 (dostęp: 10 września 2020)
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Wartosci_w_muzyce/Wartosci_w_muzyce-r2014-t6/Wartosci_w_muzyce-r2014-t6-s301-317/Wartosci_w_muzyce-r2014-t6-s301-317.pdf
Gołebiowski R., Edukacja muzyczna dzieci niepełnosprawnych, Pedagogika 13, 2005 (dostęp: 6 września 2020)
http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika-r2005-t14/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika-r2005-t14-s243-250/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Pedagogika-r2005-t14-s243-250.pdf
Jakonuk-Diallo A., Miejsce muzykoterapii w stymulowaniu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (dostęp: 10 września 2020)
https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/25140
Krawiecka K., DŹWIĘKOWE AKTYWIZOWANIE RUCHU W PRZESTRZENI. MODEL PRACY Z UCZNIAMI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ, Forum Pedagogiczne 9 (2019) 2, cz. 2
(dostęp: 6 września 2020)
http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2019_2_36
Popowski R., Wprowadzenie do problematyki animacji kultury muzycznej w środowisku osób z niepełnosprawnościami, Wychowanie Muzyczne nr 3, 2020 (dostęp: 6 września 2020)
http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_71.html
Portal educarium (dostęp: 6 września 2020)
https://educarium.pl/artykuly/specjalne-potrzeby-edukacyjne/osoby-niepelnosprawne-intelektualnie-i-muzyka
Puszczałowska-Lizis E., Markowski A., Markowska M., Szymańska-Smoleń E., Możliwości zastosowania choreoterapii w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (dostęp: 11 września 2020)
http://repozytorium.awf.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/20.500.12053/172/Mozliwosci-zastosowania-choreoterapii.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Szałkiewicz M., Choreoterapia jako forma pracy z osobami niepełnosprawnymi Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 2018 | 2 (27) | 61-72 (dostęp: 11 września 2020)
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-df776865-8670-479c-849a-afba63e073a7
Turek K., Wybrane koncepcje kształtowania twórczej aktywności muzyczno - ruchowej, Prace Naukowe. Pedagogika 11, 159-168,2002 (dostęp: 11 września 2020)
http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Pedagogika/Prace_Naukowe_Pedagogika-r2002-t11/Prace_Naukowe_Pedagogika-r2002-t11-s159-168/Prace_Naukowe_Pedagogika-r2002-t11-s159-168.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: