Psychologia ogólna 11-PSO-1PS-n
Historia psychologii
Zagadnienia i problemy współczesnej psychologii
Podstawowe paradygmaty i koncepcje psychologiczne
Spostrzeganie i percepcja
Procesy uwagi
Pamięć
Uczenie się
Temperament
Emocje
Motywacja
Myślenie
Inteligencja
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka)
-zna elementarną terminologię używaną w psychologii i rozumie jej źródła oraz zastosowanie
-ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat historii psychologii, głównych problemów współczesnej psychologii oraz podstawowych nurtów w psychologii
-ma elementarną, uporządkowana wiedze na temat podstawowych zagadnień psychologii ogólnej takich jak: spostrzeganie i percepcja, procesy uwagi, uczenie się, pamięć, myślenie, emocje, temperament, inteligencja, motywacja
-potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii ogólnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych
-potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w psychologii w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
-ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
EGZAMIN i ZALICZENIE NA OCENĘ W FORMIE TESTU
bardzo dobry (bdb; 5,0): 100%-95% poprawnych odpowiedzi w teście
dobry plus (+db; 4,5):94%-86% poprawnych odpowiedzi w teście
dobry (db; 4,0): 70%- 85% poprawnych odpowiedzi w teście
dostateczny plus (+dst; 3,5): 62%-69% poprawnych odpowiedzi w teście
dostateczny (dst; 3,0): 50%-61% poprawnych odpowiedzi w teście
niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 50% poprawnych odpowiedzi w teście
Każdorazowo dla danego testu prowadzący wykłady i ćwiczenia podaje studentom kryteria oceny testu w przeliczeniu na punkty odnoszące się do konkretnego sprawdzianu wiedzy.
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest min. 80% frekwencja oraz pozytywny wynik testu.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Campbell, J.B, Hall, C.S, Lindzey, G. (2013). Teorie osobowości. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.
- Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN/ wydanie nowe PWN 2020.
- Strelau, J., Doliński Z. (2008) (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1, Gdańska: GWP
- Zimbardo, P. G., Gerrig, R.J. (2012) Psychologia i życie. Warszawa: PWN (dostęp: ibuk-libra BU UAM)
- Zimbardo, P.G., Johnson, R. L., McCann, V. (2013) Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. T2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: