Pedagogika specjalna 11-PS-1PS-s
Przedmiot współczesnej teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; systematyka, działy i dziedziny pedagogiki specjalnej, kierunki badań naukowych.
Teoria i praktyka opieki, terapii, edukacji i rehabilitacji osób
z niepełnosprawnością podstawowe etapy i ogniwa, metody i zasady.
Problemy adaptacji i edukacji osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie - mity i fakty, możliwości, integracja i normalizacja.
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka.
Oddziaływanie pedagogiczne i rehabilitacyjne jako proces interpersonalny. Metody opieki, pomocy, terapii, indywidualnego kształcenia i wychowania oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Świat ludziom niepełnosprawnym - zagadnienia międzynarodowej i europejskiej polityki społecznej i edukacyjnej. Dokumnety krajowe i międzynardowe statuujące prawa osób z niepełnosprawnościami (Konwencja Praw Osób z Niepełnosprawnościami). Dis/ability sudies w pedagogice specjlanej - przejawy, egzemplifkiacja.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: a) pedagogiki specjalnej jako teorii i praktyki oraz jej aparatu pojęciowego, b) instytucji rehabilitacyjnych i specyfiki ich funkcjonowania, c) problemów etycznych pojawiających się w procesie rehabilitacji, d) stosunku społeczeństwa do osoby z niepełnosprawnością.
Student rozumie: a) istotę procesu rehabilitacji, który jest realizowany w ramach otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, c) istotę procesu godzenia się osoby z jej niepełnosprawnością, d) istotę godzenia się rodziców z niepełnosprawnością dziecka.
Student potrafi: a) zaprojektować eliminację negatywnych cech otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) przewidzieć problemy mogące pojawić się w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i skonstruować program ich zapobiegania, c) skonstruować program wspierania osoby z niepełnosprawnością w trakcie przebiegu procesu godzenia się z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, d) skonstruować program wspierania rodziny osoby z niepełnosprawnością z perspektywy pedagoga specjalnego, e) wyróżnić praktyki dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym i zawodowym oraz strategie ich przeciwdziałania.
Kryteria oceniania
- egzamin pisemny;
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
5 – znakomita wiedza
4.5 – bardzo dobra wiedza
4.0 – dobra wiedza
3.5 – zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic!
Chrzanowska I. (2018) . Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wyd. Impuls, Kraków;
Dykcik (red.) (2001), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd.: UAM,
Obuchowska (red.) (2005), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP.
Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna (tom 1 i 2). Warszawa: wyd. PWN.
Wlazło, M. (2016). Krytyczne studia nad niepełnosprawnością sprzymierzeniec czy wróg pedagogiki specjalnej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych Tom 23 (2/2016);
Zdrodowska, M. (2016). Między aktywizmem a akademią. Krytyczne studia na niepełnosprawnością. http://rcin.org.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: