Przedmiot fakultatywny: Mediacja jako alternatywna metoda rozwiązywania konfliktów 11-PFME-L-n
Treści programowe dlazajęć/przedmiotu:
Zapoznanie studenta z podstawowymi informacjami na temat mediacji
Przekazanie studentowi wiedzy na temat konfliktów oraz metod i możliwości ich rozwiązywania.
Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy mediatora, w tym także z metodami jakimi posługuje się w pracy oraz etyką tego zawodu.
Uświadomienie studentowi czynników wpływających na proces mediacji z ich szczególnym odniesieniem do stron konfliktu i mediatora.
Uświadomienie studentowi roli mediacji w rozwiązywaniu konfliktów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Potrafi przedstawić genezę i rozwój mediacji w Polsce i wybranych krajach europejskich, wymienić i opisać cele, zasady oraz wskazać różnice pomiędzy rodzajami mediacji oraz wymienić instytucje zajmujące się mediacją w Polsce, scharakteryzować pracę mediatora, wymienić metody i strategie stosowane w pracy przez mediatora, opisać etapy procesu mediacji
Potrafi wymienić rodzaje konfliktów, analizować ich potencjalne przyczyny i przebieg oraz zaproponować właściwe metody jego rozwiązania, wskazać korzyści i wady metod rozwiązywania konfliktów na drodze sądowej i pozasądowej ze szczególnym uwzględnieniem procesu mediacji
Potrafi wymienić czynniki, które wpływają na powodzenie lub niepowodzenie w rozwiązywaniu konfliktów oraz zastosować wybrane elementy metod rozwiązywania konfliktów
Kryteria oceniania
Test
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
1. Kordasiewicz S., Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji [w;] Mediacje. Teoria i praktyka pod redakcja Gmurzyńska E. i Morek R. , Wolters Kluwer 2009, s. 39-56
2. Kwiatkowska K., Instytucja mediacji w sprawach rodzinnych, Zeszyty Naukowe Instytutu Administracji AJD w Częstochowie, nr 2/2012, s. 95-118, źródło: http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/1554/Gubernaculum_02_6-95.pdf
3. Nowak A., Mediacja w postępowaniu z nieletnimi, Chowanna. - R. 49T. 2 (27), 2006, s. 116-125, źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Chowanna/Chowanna-r2006-t2/Chowanna-r2006-t2-s116-125/Chowanna-r2006-t2-s116-125.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: