Przedmiot fakultatywny: Edukacja filmowa jako narzędzie w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą 11-PFEF-V-s
1. Edukacja filmowa – ujęcie teoretyczne; klasyfikacja gatunków filmowych
2. Film, reportaż, serial, faction-genre, mock-documentary, czy reklama jako istotne elementy edukacji (kształcenia, socjalizacji i wychowania) czy profilaktyki zachowań aspołecznych
3. Motywy akceptacji, odmienności, stereotypów, tolerancji i uprzedzeń w polskich filmach fabularnych, krótkometrażowych i wybranych reportażach
4. Film jako odbicie wielorakich zjawisk społecznych, np. relacje rodzinne; więzi społeczne; społeczne studium problemów dorastania; świat realny a wirtualny; przemoc rówieśnicza; agresja; niepełnosprawność; wykluczenie społeczne; poszukiwanie tożsamości; patologie społeczne.
5.Filmoteka pedagoga – film przyczynkiem do dyskusji podczas godzin wychowawczych na wszystkich szczeblach edukacji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
1. Posiada wiedzę z zakresu edukacji filmowej w pracy z dziećmi i młodzieżą; zna terminologię oraz klasyfikację gatunków filmowych
2. Posiada umiejętność odczytywania przesłań filmów, dostrzega ich ukrytą symbolikę oraz słowa klucze w nich zawarte
3. Posiada umiejętność wyrażania własnych przeżyć wynikających z kontaktu z danym gatunkiem filmowych, dostrzega w nich wartości uniwersalne
4. Posiada umiejętność stosowania wiedzy z zakresu edukacji filmowej w przyszłej pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym, konstruowania scenariuszy godzin wychowawczych opartych o wybrany gatunek filmowy
5. Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie wykorzystywania wiedzy dotyczącej wszelakich motywów filmowych
Kryteria oceniania
- dyskusja podczas fakultetu;
- obserwacja postaw studentów podczas zajęć;
- obserwacja i ocena aktywności studentów podczas zajęć;
- ocena z ustnego kolokwium;
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
E. Chudziński (red.), Słownik wiedzy o mediach, Warszawa – Bielsko-Biała 2009.
M. Cieśliński, Polska kronika filmowa. Podglądanie PRL-u, 2016
M. Gudro-Homicka, Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych, Warszawa 2017
T. Mucha, Filmowe godziny wychowawcze cz. 1; 2012; Filmowe godziny wychowawcze cz. 2; 2013; T. Mucha, D. Fedorowicz, Filmowe godziny wychowawcze cz.3; 2014
A. Ogonowska (red.), Kino, film, psychologia, 2018
A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska, Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część I, 2018
j. Wojnicka, R. Syska, Historia filmu. Od Edisona do Nolana, 2015
Fimoteka:
„Cześć, Tato” (2020) Link: https://ninateka.pl/film/czesc-tato-karolina-baranowska
„Cyrk motyli” (2009) Link: https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0
„Ubierz mnie” (2011) Link: https://ninateka.pl/film/ksw-malgorzata-goliszewska-ubierz-mnie
„Wycieczka” (2010) Link: https://filmpolski.pl/fp/index.php?film=327850
„Gadzio” (2007) Link: https://ninateka.pl/film/gadzio-pierwszy-dokument-studio-munka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: