Podstawy biologicznego rozwoju człowieka
11-PBRC-1PS-s
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/SZ:
Struktura i funkcje systemów żywych. Biologiczne podłoże rozwoju osobniczego. Podstawowe pojęcia stosowane w charakterystyce ontogenezy. Auksologia człowieka. Gerontologia. Fazowość ontogenezy. Determinacja genetyczna rozwoju. Modyfikatory, regulatory i stymulatory rozwojowe. Przepływ informacji genetycznej: replikacja; transkrypcja; translacja. Kształtowanie się cech jakościowych i ilościowych pod kontrolą genów. Czynniki teratogenne. Mutacje i przykłady zaburzeń przez nie wywoływanych Regulacja neurohormonalna rozwoju. Mechanizm wzrastania. Zaburzenia procesu wzrastania. Potrzeby żywieniowe człowieka w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju. Środowisko rozwoju biologicznego człowieka. Adaptabilne i adiustacyjne zmiany w rozwoju fizycznym człowieka w zależności od zmieniających się warunków życia. Norma adaptacyjna i norma reakcji osobnika. Źródła wariancji fenotypowej. Zmiany fizyczne zachodzące w organizmie człowieka od narodzin do śmierci. Budowa i funkcje narządów rozrodczych człowieka. Powstawanie, rozwój i dojrzewanie gamet – oogeneza, spermatogeneza; fizjologia zapłodnienia. In vitro. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych. Dymorfizm płciowy. Płeć biologiczna. Wybrane teorie starzenia się organizmu. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki. Metody oceny wieku biologicznego. Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Tabele norm. Siatki centylowe cech somatycznych. Najczęściej występujące choroby wieku dziecięcego. Kalendarz szczepień ochronnych. Biologiczne uwarunkowania i mechanizmy zachowań człowieka na różnych etapach ontogenezy, ze szczególnym uwzględnieniem progresywnej fazy rozwoju osobniczego, z perspektywy podejmowania adekwatnych działań edukacyjnych i wychowawczych.
|
Kod ECTS
11-PBRC-1PS-s
Liczba godzin przedmiotu
30
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu rozwoju biologicznego człowieka, genetyki, dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych oraz czynników wpływających na rozwój.
2. Omówienie zagadnień dotyczących aspektów rozwoju i regulatorów rozwojowych na przykładzie mechanizmu wzrastania człowieka.
3. Przedstawienie charakterystyki poszczególnych okresów rozwojowych oraz specyficznych stanów fizycznych na przestrzeni życia człowieka.
4. Zapoznanie studentów z metodami oceny rozwoju fizycznego oraz wyćwiczenie umiejętności określania wieku rozwojowego na podstawie jego wyznaczników.
5. Rozwinięcie zagadnień pozwalających zrozumieć i wyjaśnić biologiczne uwarunkowania złożonych mechanizmów zachowań człowieka, ważnych z perspektywy identyfikacji prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych oraz kształcenia i wychowywania.
6. Przedstawienie roli pedagoga w kształtowaniu środowiska sprzyjającego potrzebom biologicznym człowieka w poszczególnych okresach życia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: