Prawo oświatowe i administracyjne 11-O22-P
1. Zagadnienia wprowadzające: administracja publiczna: istota, struktura, funkcje; prawo administracyjne: definicja, podział, podstawowe pojęcia; samorząd terytorialny: pojęcie, istota i podstawy prawne; zadania samorządu terytorialnego.
2. System oświaty w Polsce: struktura i organizacja; rodzaje obowiązków edukacyjnych; reformowanie systemu oświaty; podstawy prawne funkcjonowania systemu oświaty.
3. Status prawny dyrektora: kwalifikacje; sposób wyboru; zakres obowiązków; dyrektor jako kierownik zakładu pracy; ochrona danych osobowych w placówce oświatowej.
4. Charakterystyka nadzoru pedagogicznego: nadzór pedagogiczny i jego formy: nadzór pedagogiczny a nadzór organu prowadzącego; organy nadzoru pedagogicznego; rola dyrektora w nadzorze pedagogicznym.
5. Rodzaje odpowiedzialności prawnej w pracy dyrektora: dyscyplinarna, porządkowa, karna, cywilna, merytoryczna.
6. Status prawny ucznia/wychowanka i jego rodziców/opiekunów prawnych: zagadnienia z zakresu prawa cywilnego oraz rodzinnego. Rada rodziców.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Student posiada podstawowe informacje o pozycji prawnej rodziców, uczniów i nauczycieli.
Student potrafi dokonać analizy przepisów Ustawy Prawo oświatowe oraz wybranych innych aktów prawa oświatowego.
Student potrafi dokonać krytycznej oceny kluczowych rozwiązań przyjętych w Ustawie Prawo oświatowe z punktu widzenia ich adekwatności dla podejmowania racjonalnych rozwiązań dotyczących funkcjonowania szkoły i realizowania przez szkołę funkcji wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: ocena opracowania zagadnienia dotyczącego odpowiedzialności prawnej dyrektora placówki oświatowej.
Kryteria oceniania:
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Wydawnictwo a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013
M. Pilich (red.), Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające: komentarz, Wydawnictwo Wolter Kluwer, Warszawa 2018
M. Pyter, A. Balicki, Prawo oświatowe: komentarz, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2017
K. Gawroński, S.M. Kwiatkowski (red.), Meritum – prawo oświatowe, Wydawnictwo Wolter Kluwer, Warszwawa 2018
A. Paszko, Karta Nauczyciela: komentarz, Wydawnictwo INFOR PL, Warszawa 2017
A. Barański, M. Szymańska, J. Rozwadowska-Skrzeczyńska, Karta Nauczyciela: komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2018
K. Gawroński, L. Marciniak, Wzory dokumentów: Ustawa o systemie oświaty, Prawo oświatowe i przepisy wprowadzające, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017
L. Marciniak (red.), Procedury oświatowe ze wzorami dokumentów. T 2, Karta Nauczyciela, prawo pracy oraz przepisy wprowadzające prawo oświatowe, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: