Praktyka pedagogiczna w oddziałach rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną 11-N20-p
hospitacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
prowadzenie zajęć w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych
spotkanie z dyrektorem szkoły i zebranie informacji na temat: a) szkoły jako instytucji, b) nauczycieli, c) uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
spotkanie z psychologiem i zebranie informacji na temat: a) zakresu obowiązków wychowawcy oddziału rewalidacyjno-wychowawczego, b) sposobu prowadzenia dokumentacji uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, c) współpracy z domem rodzinnym uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
analiza dokumentacji: a) uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, b) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
przygotowanie i przeprowadzenie imprezy dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
przygotowanie dokumentacji z praktyki dyplomowej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania placówki, zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych, kulturalnych i pomocowych. Jest inicjatorem tych działań
samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz pracownikami szkoły
stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy
działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu
projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego
działa zgodnie z zasadami etycznymi
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyki przez studenta jest złożenie pełnej dokumentacji praktyki. W skład dokumentacji powinny wejść:
- program każdego dnia praktyki zaznaczony w dzienniczku praktyk z podpisem nauczyciela,
- cztery konspekty obserwowanych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- uwagi studenta dotyczące realizowanych zadań.
Każde z zadań praktyk (np. obserwacja zajęć, spotkanie z dyrektorem, wychowawcą, psychologiem) musi być potwierdzone przez odpowiedniego Pracownika Szkoły/Placówki.
Odbycie całej praktyki potwierdza Dyrektor Szkoły/Placówki swoim podpisem i pieczęcią szkoły/placówki.
Na ocenę końcową odbytych przez studenta praktyk wystawianą przez opiekuna praktyk na terenie szkoły/placówki składają się dwie oceny cząstkowe przyznawane studentowi za:
• dokumentację (w tym m.in. poprawne napisanie konspektów, prowadzenie dziennika praktyk i dostarczenie ich w wyznaczonym terminie),
• zaangażowanie w trakcie trwania praktyki, min. aktywne asystowanie nauczycielowi podczas prowadzonych przez niego zajęć).
Literatura
• Cytowska, B. (2002). Realizacja obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w: W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. (s. 423-431). Olsztyn, Poznań, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Poznań.
• Orkisz, M., Piszczek, M., Smyczek A., Szwiec, J. (red.) (2000). Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: