Kultura języka i emisja głosu 11-KJ2-1PPW-n
Znaczenie terminów: kultura języka, błąd językowy, norma językowa; kryteria poprawności językowej;
Rodzaje błędów językowych i ich przykłady;
Poprawność leksykalna i frazeologiczna;
Mowa werbalna i niewerbalna: gest, mimika i ruch sceniczny;
Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny;
Język polski w mediach i dziennikarstwie – manipulacja językowa;
Budowa aparatu głosowego, zjawiska fizjologiczne związane z powstaniem głosu (ćwiczenia rozluźniające i wzmacniająco stabilizujące postawę mówcy);
Układ oddechowy – budowa i typy oddychania, (ćwiczenia oddechowe). Rezonans i rezonatory. (ćwiczenia pobudzające rezonatory);
Artykulacja w pracy głosem. Strefy artykulacyjne (ćwiczenia usprawniające aparat mowy, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia dykcji). Patologie głosu ich objawy i sposoby leczenia. Higiena głosu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna zasady poprawności językowej w mowie i piśmie
Ma wiedzę na temat roli cech prozodycznych (akcentu, intonacji, pauzowania itp.) w wypowiedziach ustnych
Rozumie potrzebę dbania o kulturę żywego słowa jako ważny składnik kultury języka i kultury osobistej człowieka
Dostrzega najczęstsze usterki i błędy w ustnych i pisemnych tekstach polszczyzny
Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętność językowe
Potrafi sprawnie, poprawnie i estetycznie realizować kształt foniczny swych wypowiedzi
Posiada wiedzę na temat: budowy aparatu głosu, mechaniki, torów i sposobów oddychania, mechanizmu powstawania głosu, higieny posługiwania się głosem
Posiada umiejętność świadomego posługiwania się głosem, zastosowania zdobytej wiedzy na temat zasad i praw właściwej pracy głosem, stosuje odpowiednią profilaktykę dysfunkcji w obrębie aparatu głosu.
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Praca z tekstem
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
http://matecznik.npr.pl/matura/errors.pdf
https://sjp.pwn.pl/slowniki/przekle%C5%84stwo.html
https://polszczyzna.pl/wulgaryzmy-staropolskie/
https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,156046,6962532,Dawne_przeklenstwa_czyli_jak_sie_zmienia_rozumienie.html
https://www.ortograf.pl
https://polszczyzna.pl
https://cke.gov.pl
https://encenc.pl/blad-gramatyczny/
https://encyklopedia.interia.pl/nauki-spoleczne-humanistyka/news-bledy-logiczne,nId,2009705
https://sites.google.com/site/samoswiadomosc/home/rozwoj-podmiotowy---filozofia/blad-bledu-kolowego
http://di.com.pl/poprawna-polszczyzna-przestaje-obowiazywac-dziennikarzy-zwlaszcza-tych-internetowych-40580
https://websoul.pl/blog/jak-stworzyc-dobra-prezentacje-12-najwazniejszych-zasad
file:///C:/Users/Kasia/Downloads/TDstories_Podrecznik_PL.pdf
file:///C:/Users/Kasia/Downloads/92-125.pdf
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4565/1/08.%20Zi%C4%99ba.pdf
https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4077/13%20myszka-emisja%20g%c5%82osu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: