Fonetyka i fonologia 11-FF-2PS-L-s
Treści programowe:
- Fonetyka, fonologia, ich działy, rozumienie terminów na tle strukturalności, funkcjonalności i hierarchizacji jednostek językowych. Podstawowe pojęcia obu działów językoznawstwa.
- Narządy mowy i ich funkcje artykulacyjne.
- Klasyfikacja samogłosek i spółgłosek polskich.
- Zjawiska upodobnień wewnętrzno- i zewnętrznowyrazowych oraz uproszczeń grup spółgłoskowych.
- Alfabet fonetyczny.
- Fonetyczne środki stylistyczne.
- Dialekty we współczesnej polszczyźnie.
- Błędy fonetyczne we współczesnej polszczyźnie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna model opisu systemu fonetycznego języka polskiego w ujęciu synchronicznym;
- Wskazuje cechy charakterystyczne dla systemu fonetycznego języka polskiego jako języka słowiańskiego z odwołaniami porównawczymi do innych języków indoeuropejskich, a także do pozostałych języków świata z perspektywy typologicznej;
- Zna rolę systemu fonetycznego współczesnego języka polskiego w procesie komunikacji, jego wpływu na skuteczność komunikacyjną;
- Wykształca umiejętności lingwistycznej interpretacji na poziomie fonetycznym tekstów współczesnej polszczyzny;
- Ma świadomość potrzeby pogłębiania swojej wiedzy i łączenia wiedzy z różnych dziedzin nauki;
- Analizuje wymowę poszczególnych osób i ocenia jej poprawność oraz wskazuje odstępstwa od norm;
- Posługuje się transkrypcją fonetyczną.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
- Egzamin ustny;
- Kolokwium pisemne;
- Kolokwium ustne.
Kryteria ocenienia:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000
https://www.ibuk.pl/fiszka/1583/fonetyka-i-fonologia-wspolczesnego-jezyka-polskiego.html
Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2007/2010;
https://www.ibuk.pl/fiszka/5604/fonetyka-i-fonologia-wspolczesnego-jezyka-polskiego-cwiczenia.html
Madelska L., Witaszek-Samborska M., Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, Poznań 2000;
http://www.sjikp.us.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/siz2_tambor.pdf
https://logopeda.org.pl/resources/pliki/64_logopeda___nr_1.pdf
http://www.orpeg.pl/images/Upload/zasoby/jp/gim/klasa3/1.%20Co%20to%20jest%20fonetyka.pdf
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2009-t11/Prace_Jezykoznawcze-r2009-t11-s155-177/Prace_Jezykoznawcze-r2009-t11-s155-177.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: