Metody aktywizujące w pracy z dzieckiem ze SPE 11-F28-p
Zajęcia wymagają dużej aktywności, w trakcie ich trwania słuchacze mają wykonują szereg zadań związanych z metodami aktywizującymi ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz zapoznają się i ćwiczą różne sposoby notowania - linearne i nielinearne, mnemotechniki, podstawowe ćwiczenia z wykorzystaniem technik szybkiego czytania, oraz ćwiczą praktyczne wykorzystanie metod aktywizujących dzieci młodsze w tym szyfry, rebusy, zabawy integracyjne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K-W-12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych, w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej
K_W- 15 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach
K_U-02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki a w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, profilaktycznych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
K_U-05posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
K_K-02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę, w szczególności w zakresie terapii pedagogicznej
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bernacka D. (2001), Od słowa do działania, WA „Żak”, Warszawa;
2. Bryła R. (2000) Wybrane metody aktywizujące i ich zastosowanie w praktyce szkolnej, w Edukacja 2000, nr 3 s.103-110;
3. Budnik E., Moszyńska A., Owczarska B.(2000), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce;
4. Gruszczyk-Kolczynska E., Zielińska E., Dobosz K. (1996) Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSip, Warszawa;
5. Kędracka-Feldman E. (1999) Aktywizować? Ależ to całkiem proste: wybrane metody i techniki aktywizacji uczniów, Wyd. 2 CODN, Warszawa;
6. Krzyżewska J. (2000), Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki;
7. Pankowska K. (1997), Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa;
8. Pankowska K. (2000), Pedagogika dramy: teoria i praktyka, WA „Żak”, Warszawa;
9. Press H.J. (1997), Przez zabawę do nauki obserwacji i doświadczenia, Wyd. „Marba Crown”, Warszawa;
10. Rau K., Ziętkiewicz E.(2000 )Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki w edukacji, OW G&P, Poznań;
11. Reid JA., Forrestal P., Cook J.(1996), Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa;
12. Szymańsk M.S. (2000), O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, WA „Żak”, warszawa;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: