Związki kulturowe i literackie 09-ZKULT-11
Niemieckie reakcje na Powstanie Listopadowe/ Wzajemna recepcja „poetów narodowych” w literaturze polskiej i niemieckiej;
Polsko-Niemieckie miejsca pamięci – wybrane przykłady;
Percepcja Polski w niemieckojęzycznej literaturze pod kątem tożsamości żydowskiej (XIX wiek);
Percepcja Niemców w polskiej literaturze XIX wieku;
Negatywne stereotypy o Polsce i o Polakach w niemieckojęzycznej literaturze XIX wieku;
Polsko-niemiecka przyjaźń pisarska: Wybrane przykłady;
Percepcja Polski w niemieckojęzycznej literaturze pod kątem tożsamości żydowskiej (początek XX wieku);
Literatura a ideologia: Obraz Polski w literaturze nazistowskiej propagandy;
Pamięć po 1945 r. – przeszłość polsko-niemiecko-żydowska;
Pamięć po 1945 r. – podróże do Polski (NRD / RFN);
Pamięć po 1945 r. – koncepcje pojednania ;
Pamięć po 1945 r. – odkrywanie niemieckiej przeszłości w polskich miastach;
Intertekstualne sąsiedztwo;
„Cudownie Dziki Wschód” - recepcja literatury polskiej (oraz związanej z nią topografii) w niemieckojęzycznej prasie po 1989 r.;
Wizje i rewizje: Podróże z Niemiec do współczesnej Polski.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: |
Efekty kształcenia
zna podstawowe zjawiska i procesy historycznoliterackie i kulturowe niemieckiego i polskiego obszaru językowego okresu między romantyzmem a końcem XX w., potrafi analizować je w perspektywie komparatystycznej;
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie literatury niemieckiego i polskiego obszaru językowego na przestrzeni ostatnich dwóch wieków;
wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) w odniesieniu do tematyki prowadzonych zajęć;
zna typologię polsko-niemieckich związków literackich;
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku niemieckim z odwołaniem do omawianych tekstów literackich;
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego niemieckiego obszaru językowego;
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa, rozróżnia oryginał od tłumaczenia.
Kryteria oceniania
Referat (ocena formująca: zaliczenie): właściwa struktura i argumentacja, poprawność językowa
Pisemna praca zaliczeniowa, np. praca semestralna (temat zaproponowany przez wykładowcę lub do wyboru przez studenta): zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, poprawny zapis bibliograficzny, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa.
Literatura
Teksty podane w punkcie „Treści kształcenia”, a ponadto: Matthias Kneip: „Grundsteine im Gepäck. Begegnungen mit Polen“; „Polenreise. Orte, die ein Land erzählen“ Włodzimierz Nowak: „Obwód głowy“, Michael Zeller: „Café Europa“, Tanja Dückers: „Himmelskörper“ /Katarina Bader: “Jureks Erben“.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: