Warsztat germanisty (pisanie tekstów naukowych) 09-WRGR-11
model procesu pisania; ćwiczenie czytania, znajdywanie tematu własnej pracy naukowej przy pomocy cluster i freewriting; sformułowanie pytania naukowego przy pomocy Dreischritt, spis treści przy pomocy mindmap; szukanie literatury; bibliografia;cytować, parafrazować; plagiat; wstęp; metody naukowe nauk społecznych: np. analiza dyskursu;koncepcja pracy naukowej przy pomocy Planungs-Fünfeck; argumentatywne struktury, praca indywidualna.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące pisania tekstów akademickich oraz nauk formalnych;
zna podstawowe teorie i metodologię pisania tekstów akademickich w języku niemieckim;
potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych pisemnych i ustnych wypowiedzi językowych i potrafi je modyfikować pod kontrolą wykładowcy/opiekuna naukowego;
potrafi w języku niemieckim przygotowywać, formułować i pisać prace akademickie z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i socjologii o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji;
potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji;
efektywnie organizuje pracę swoją oraz innych i potrafi krytycznie ocenić jej priorytety oraz stopień zaawansowania.
Kryteria oceniania
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Kruse, Otto (2007): Keine Angst vor dem leeren Blatt. Ohne Schreibblockaden durchs Studium, 12 Aufl., Campus Verlag, Frankfurt/Main, New York;
Girgensohn, Katrin/ Sennewald Nadja (2012): Schreiben lehren, Schreiben lernen. Eine Einführung, WBG, Darmstadt;
Essenborn-Krumbiegel, Helga (2002): Von der Idee zum Text. Eine Anleitung zum wissenschaftlichen Schreiben, Verlag Ferdinand Schöningh, Paderborn;
Frank, Andrea/ Haacke, Stefanie/ Lahm, Swantje (2013): Schlüsselkompetenzen: Schreiben in Studium und Beruf, 2. Aufl., Verlag J. B. Metzler, Stuttgart, Weimar;
Gruber, Helmut/ Huemer, Birgit/ Rheindorf, Markus (2009): Wissenschaftliches Schreiben, Verlag Ferdinand Schöningh, Paderborn.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: