Wielojęzyczność 09-WLJEZ-11
Przyswajanie języka obcego w sposób naturalny a uczenie się w warunkach instytucjonalnych.
Indywidualne czynniki warunkujące sukces lub niepowodzenie w procesie uczenia się z uwzględnieniem strategii i technik uczenia się.
Czynniki wpływające na przyswajanie języka pierwszego, drugiego i obcego (czynniki natury biologicznej, zmienne kognitywne, zmienne afektywne w przyswajaniu języka: motywacja, postawy, lęk komunikacyjny, samoocena, ekstrawersja i introwersja, podejmowanie ryzyka, teorie akwizycji językowej).
Kompetencja komunikacyjna i wielojęzyczna oraz ewaluacja ich poziomu (kryteria oceny, narzędzia ewaluacji).
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań nad akwizycją języka pierwszego, drugiego i kolejnych oraz na temat uczenia się języków obcych;
Ma świadomość kompleksowej natury procesów akwizycji i nauki języka;
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł dot. omawianych tematów;
Ma umiejętności językowe w zakresie wiedzy o akwizycji i nauce języka oraz potrafi wypowiadać się o tych dziedzinach w języku niemieckim oraz w języku polskim;
Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji.
Kryteria oceniania
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Apeltauer E., 1997. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin, Langenscheidt.
Bartczak E., Lis Z., Marciniak I., Pawlak M., 2006. Europejskie Portfolio Językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów. Warszawa, CODN.
Kommission der Europäischen Gemeinschaften, 2008. Mehrsprachigkeit: Trumpfkarte Europas, aber auch gemeinsame Verpflichtung (KOM/2008/0566 endg.), online: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:52008DC0566&from=DE (stan z dnia 30.08.2014)
Neuner G., Hufeisen B., Kursisa A., Marx N., Koithan U., Erlenwein S., 2009. Deutsch als zweite Fremdsprache. Berlin, Langenscheidt.
Rampillon U., 1985. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. München, Max Hueber Verlag.
Rampillon U., 1995. Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning, Max Hueber Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: