Współczesne koncepcje językoznawcze 09-WKJ-11
Przedmiot językoznawstwa; podstawowe pojęcia: system a użycie języka, synchronia i diachronia, bilateralny model znaku językowego; kompetencja a wykonanie językowe;
Fraza jako podstawowa jednostka analizy składniowej; struktura frazy; podstawy teoretyczne strukturalizmu;
Deskryptywizm amerykański: jego założenia i metody badawcze;
Podstawy analizy IC, przykłady;
Teoria zasad i parametrów jako teoria gramatyki uniwersalnej; struktury frazowe w składni kreskowej (X-bar); teoria przypadka;
Szkoła praska: podstawy współczesnej fonologii; fonologia cech dystynktywnych, struktura sylaby;
Szkoła kopenhaska, podstawy semantyki cech, semantyka prototypu;
Przygotowanie do eseju.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych w zakresie składni, fonologii i semantyki;
Zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa ogólnego;
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat językoznawstwa ogólnego;
ma co najmniej elementarną wiedzę o powiązaniach językoznawstwa z innymi naukami humanistycznymi oraz z innymi naukami;
Ma świadomość kompleksowej natury języka;
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego ;
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych;
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł;
Umie właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego;
Potrafi skutecznie posługiwać się poznanymi metodami i narzędziami lingwistyki;
Ma umiejętności językowe w zakresie językoznawstwa ogólnego oraz potrafi wypowiadać się o tej dziedzinie w języku niemieckim i polskim;
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelność przekazywanej wiedzy i rozumie wagę poszanowania własności intelektualnej;
Jest bardziej świadomy różnorodności kulturowej, w tym też językowej.
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne, esej
Literatura
Bußmann, H. (Hg.) (2002): Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart.;
Dürscheid, Ch. (1991): Modelle der Satzanalyse. Überblick und Vergleich. Köln.;
Helbig, G. (1973): Geschichte der neueren Sprachwissenschaft. Leipzig.;
Klenk, U. (2003): Generative Syntax. Tübingen.;
Linke, A. / Nussbaumer, M. / Portmann, P. (2004): Studienbuch Linguistik. Tübingen.;
Pelz, H. (2000): Linguistik. Eine Einführung. Hamburg.;
Vater, H. (2004): Einführung in die Sprachwissenschaft. München.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: