Transfer kultury w obszarze środkowoeuropejskim 09-TKOS-11
Wprowadzenie: Podstawy kontaktów kulturowych w obszarze Europy Środkowej (dobra materialne, język, rytuał sakralny, filozofia);
Wprowadzenie: Transfer kultury jako temat badań naukowych („histoire croisée”);
Definicje tożsamościowe jako splot wyobrażeń inkluzyjnych lub ekskluzyjnych;
Próba definicji Europy (Środkowej) wokół trzech centrów: Jerozolima, Ateny, Rzym – perspektywy na przestrzeni czasu;
Zarys: Migracja i mobilność w europejskim średniowieczu, wybrane zagadnienia;
Zarys: Migracja i mobilność w nowożytności, wybrane zagadnienia;
Zarys transferu kultury francusko-niemieckiego / niemiecko-francuskiego;
Zarys transferu kultury polsko-niemieckiego / niemiecko-polskiego;
Transfer kultury w świetle procesu „nation building” (XIX wiek); interpretacja transferu kultury jako instrument władzy: Wschód – Zachód, centrum – peryferie;
Zarys historii wspólnoty żydowskiej w Europie Środkowej;
Wybrane topografie transferu: Danzig/Gdańsk, Breslau/Wrocław, Czernowitz;
Frédéric Delouche: „Das europäische Geschichtsbuch“ – Martin Aust / Krzysztof Ruchniewicz / Stefan Troebst: „Verflochtene Erinnerungen“.
Lektura porównawcza;
„Polski Berlin” – historia miasta jako topografia transferu kultury (na wybranych przykładach);
Współczesne dyskusje na temat zjawisk transkulturowych;
Podsumowanie, uzupełnienia.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
rozpoznaje podstawowe procesy kontaktu i wymiany dóbr kultury (materialnych jak i niematerialnych);
ma uporządkowaną wiedzę na temat konstrukcji tożsamości europejskiej, ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych wydarzeń w historii Europy służących do definiowania owej tożsamości, ma uporządkowaną wiedzę na temat względności owej definicji;
rozpoznaje i analizuje formy transferu kultury w obszarze środkowoeuropejskim;
rozpoznaje i analizuje (na wybranych przykładach) przyczyny i przebieg transferu kultury jako kluczowy element w historii Europy Środkowej;
rozpoznaje i analizuje problematykę transferu kultury w kontekście procesu „nation building” w XIX wieku;
rozpoznaje i analizuje próby reinterpretacji wydarzeń historycznych w sensie „mitów założycielskich” mających za cel tworzenia wspólnej narracji dla danej grupy;
rozpoznaje i analizuje problematykę transferu kultury w kontekście współczesnych dyskusji.
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena pisemnej pracy semestralnej (właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, samodzielność, poprawność językowa)
Esej (ocena podsumowująca).
Literatura
Dobrana przez wykładowcę literatura (przedmiotu) udostępniana studentom na początku semestru oraz w trakcie zajęć w zależności od zagadnień oraz poszczególnych pytań od strony studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: