Antropologia wybranych zajwisk kulturowych I - Antropologia tradycji 05-AWZKIATR-11-EtnU
W trakcie zajęć zostaną poruszone zagadnienia:
Wprowadzenie do tematyki zajęć: prezentacja problematyki kursu
Rozróżnienia terminologiczne: pamięć zbiorowa, tradycja wynaleziona, kultura historyczna, tradycja, świadomość historyczna, historia
Współczesne teorie pamięci zbiorowej i badania tradycji
Przemiany tradycji we współczesnej kulturze
Pamięć zbiorowa Polaków okresu PRL u
Współczesne przemiany pamięci Polaków po 1989 roku
Zjawisko prywatyzacji pamięci i jego uwarunkowania
Rekonstrukcje historyczne
Odbrązowienie pamięci i pluralizacja pamięći
Społeczeństwa tradycyjne/społeczeństwa nowoczesne a problem zmiany funkcji tradycji
Wzory tradycji w społeczeństwie polskim
Nowoczesne media i ich rola w kreowaniu tradycji
„Tradycje wynalezione” a kreowanie pamięci w państwach narodowych
Wpływ debat publicznych o przeszłości na pamięć zbiorową
Miejsca pamięci a kanon kulturowy
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Orientować się w sposobach definiowania tradycji i pamięci zbiorowej
Ma wiedzę teoretyczną dotyczącą współczesnych teorii pamięci zbiorowej i tradycji
Zdaje sobie sprawę z roli poszczególnych dyscyplin humanistyki w analizie tradycji i pamięci zbiorowej jako zjawiska kulturowego
Potrafi wskazać procesy kulturowe wpływające na zmiany w podejściu do tradycji współczesnych społeczeństw
Posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów naukowych i analizy innych tekstów kultury odnoszących się do tematyki zajęć;
Posiada umiejętność analizy porównawczej omawianych na zajęciach tekstów naukowych;
Potrafi wskazać różnice pomiędzy poszczególnymi koncepcjami w prowadzeniu badań nad stosunkiem do przeszłości współczesnych społeczeństw
Jest świadom/a złożoności problemu, jakim jest problem oddziaływań sfery polityki na przemiany tradycji
Swobodnie porusza się w dyskusji dotyczącej badań nad problemem tradycji
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: