Konteksty komunikacji - spec. komunikacja medialna 03-KKO-31PDL
Opis treści kształcenia
podstawy komunikacji w organizacji
najważniejsze zdarzenia komunikacyjne wykorzystywane w życiu zawodowym: negocjacje
najważniejsze zdarzenia komunikacyjne wykorzystywane w życiu zawodowym: dyskusja
najważniejsze zdarzenia komunikacyjne wykorzystywane w życiu zawodowym: autokreacja
zachowania komunikacyjne inicjujące konflikty i neutralizujące spory
język płci, płeć kulturowa a wybór strategii komunikacyjnych
feministyczna teoria punktu widzenia, komunikacja w związku partnerskim
komunikacja w szkole; funkcjonalna kreacja szkolnych wspólnot komunikatywnych
komunikowanie się na granicy wspólnot komunikatywnych i neutralizacja konfliktów,
zróżnicowanie funkcjonalne współczesnego języka polskiego a tworzenie się nowych wspólnot komunikatywnych,
nauka słuchania
komunikacja transjęzykowa
promowanie polskiej lingwokultury
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu)
i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:/zna
- zna i właściwie stosuje terminologię językoznawczą – przede wszystkim związaną z teorią komunikacji;
- posiada zaawansowaną wiedzę o języku jako systemie oraz języku jako narzędziu komunikacji;
- potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i w piśmie;
- ma wiedzę o nowych mediach komunikacyjnych i ich społecznokulturowym znaczeniu, a także uporządkowane wiadomości na temat kultur, jej systemów i społecznych obiegów;
- potrafi interpretować i analizować różne rodzaje tekstów użytkowych na podstawie teorii komunikacji oraz wiedzy o współczesnym języku polskim i jego zróżnicowaniu;
- potrafi powiązać badania językoznawcze z wynikami badań innych dyscyplin naukowych;
- potrafi uzasadnić wybór danej metodologii badań, umie także uogólniać wyniki analiz oraz integrować różne metody;
- potrafi wskazać oraz uzasadnić przyczyny zmian językowych
analizując tekst, potrafi precyzyjnie określić jego status gatunkowy, różne funkcje, rolę jako środka komunikacji, tematykę oraz wpływ kontekstu na jego interpretację;
- poprawnie wykorzystuje opracowania naukowe podczas zajęć oraz w pracy własnej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- poprawność i jakość samodzielnie przygotowanej prezentacji;
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, umiejętność samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, ich językowej analizy;
- obecność na zajęciach;
- umiejętność zaprezentowania na zaliczeniu wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Skala ocen:
5.0 – bardzo dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, bardzo dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej oraz kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, bardzo dobre przygotowanie prezentacji multimedialnej, bardzo duża aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, bardzo dobre oraz systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
4.5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie analiz tekstowych oraz jakości samodzielnie przygotowanej prezentacji.
4.0 – dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej, dobra sprawność w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, dobre przygotowanie prezentacji multimedialnej, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre i systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
3.5 – zadawalająca znajomość wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, znaczna świadomość w zakresie poprawności językowej i analogiczne kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, zadawalająca jakość prezentacji multimedialnej, zadawalająca aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre przygotowanie merytoryczne do zajęć).
3.0 – zadawalająca wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; dostateczna znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, niska świadomość i słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, dostateczna jakość prezentacji multimedialnej, słaba aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dostateczne przygotowanie merytoryczne do zajęć).
2.0 – niezadawalająca znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, niezadowalająca znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, niska świadomość i bardzo słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, niezadawalająca jakość prezentacji multimedialnej, brak aktywności w trakcie zajęć (nieuczestniczenie w dyskusji, brak angażowania się do pracy indywidualnej i zespołowej, brak lub bardzo słabe przygotowanie merytoryczne do zajęć).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa2009.
- R. A. de Beaugrand, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990.
- A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Warszawa 1975.
- S. Grabias, Język w zachowaniu społecznym, Lublin 2003.
- Gramatyka komunikacyjna, pod red. A. Awdiejewa, Warszawa – Kraków 1999.
- R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.
- I. Kamińska-Szmaj, Komunikacja polityczna – język, styl, dyskurs, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, pod red. E. Malinowskiej, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s.407-466.
- I. Loewe, Styl reklamy komercyjnej, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, pod red. E. Malinowskiej, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s.347-380.
- U. Żydek-Bendarczuk, Dyskurs medialny, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, pod red. E. Malinowskiej, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s.179-198.
- Akty i gatunki mowy, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, J. Szudry, Lublin 2004.
- Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993.
- Problemy komunikacji międzykuturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka, pod red. B.Z. Kielar, T.P. Krzeszkowskiego, J. Lukszyna, T. Namowicza, Wrocław 2000.
- Psychologiczne konteksty komunikacji, pod red. J. Klebaniuka, Wrocław 2005
- Wielki słownik poprawnej polszczyzny pod red A. Markowskiego, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: