Społeczność i kultura starożytnej Aleksandrii - II 23-PPG-WY21L13
Centrum hellenistycznej państwa Ptolemeuszów stanowiło nowe miasto – Aleksandria. W jej różnorodnej społeczności szczególne znaczenie odgrywali Grecy oraz diaspora żydowska. Do znacznych zmian we wzajemnych stosunkach między tymi grupami dochodzi za panowania rzymskiego. Na bogatym i dynamicznym podłożu aleksandryjskim rozwinie się także intelektualne centrum wczesnego chrześcijaństwa (szkoła Orygenesa). Tematyka wykładu obejmuje historię polityczno-społeczną Aleksandrii oraz analizę jej kultury. Propozycja niniejsza skierowana jest do osób zainteresowanych światem klasycznym, historią kultury i literatury (w tym żydowskiej), wczesnym chrześcijaństwem, oraz problematyką społeczną starożytności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna genezę powstania i historię Aleksandrii
potrafi uzasadnić rolę Aleksandrii jako centrum kulturowego
rozumie konfliktogenną sytuację społeczną miasta
zna historię i problemy diaspory aleksandryjskiej
zna znaczenie szkoły aleksandryjskiej w rozwoju teologii wczesnego chrześcijaństwa
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych
dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza
dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem.
Literatura
Zalecana literatura:
• Barclay John M.G. Jews in the mediterranean diaspora. From Alexander to Trajan (323 BCE – 117 CE).
• Collins J.J., Between Athens and Jerusalem. Jewish Identity in the hellenistic Diaspora.
• Modrzejewski Mélèze J., Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana.
• Nakonieczny R., Alexandria Iudaica. Wokół paradygmatu dyfuzji kulturowej.
• Nakonieczny R., O antropologii Dydyma Aleksandryjskiego (In Genesin).
• Rajak T., The Jewish dialogue with Greece and Rome. Studies in cultural and social interaction.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: