Natura i kultura. Spory o przyczynowość w narracji historycznej. Epidemie – studium przypadku 23-PPG-WY21L07
Przedmiot ma za zadanie ukazać relacje kultura – natura w dyskursie historycznym. W tym ujęciu uwzględnione zostaną struktury narracyjne odnoszące się do problemu przyczynowości i toczące się w tym obszarze spory. Struktury narracyjne, dotyczące wybranych epidemii będą stanowiły studium przypadku. Ich analiza ukaże związki dyskursu poświęconego przyczynowości epidemii z obowiązującą wizją świata i człowieka, w tym koncepcji zdrowia i choroby. Istotne będzie ukazanie przemian struktur narracyjnych w tym zakresie w kolejnych okresach historycznych, w warunkach zmieniającej się wiedzy medycznej i kulturowo ujętych koncepcji choroby.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Potrafi wskazać obszary kulturowe, w których przejawia się myślenie historyczne
Potrafi wskazać różne rodzaje myślenia, dzięki którym człowiek orientuje się w rzeczywistości
Umie rozpoznać elementy wiedzy historycznej w różnych dyskursach naukowych i nienaukowych
Umie dokonać analizy struktur narracyjnych
Rozumie społeczne i kulturowe konsekwencje zjawisk epidemicznych
Interpretuje narracyjne wizje epidemii
Potrafi interpretować relacje kultura – natura w kontekście epidemii i pandemii
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: