Nauka i Sztuka w Ujęciu Trans- i Interdyscyplinarnym 23-PPG-WK22Z07
Zapoznanie studentów z najnowszymi wynikami badań nauk ścisłych, takich jak: matematyka, fizyka, chemia, biologia ewolucyjna, socjobiologia, neuroestetyka, neurobiochemia, paleobiochemia nad naturą piękna i percepcją sztuki. Analiza koncepcji piękna i sztuki w ujęciu trans- i interdyscyplinarnym z uwzględnieniem poglądów filozofów, artystów, naukowców oraz aktualnych wyników badań nauk ścisłych oraz humanistycznych. Przedstawienie wpływu nauk ścisłych na rozwój sztuki i sztuki na zrozumienie, wizualizację i interpretację abstrakcyjnych zagadnień nauk ścisłych. Omówienie dokonań twórców, którzy byli naukowcami, a zostali artystami i odwrotnie, na przykładach m.in.: Hansa Hofmanna (1880–1966), Leona Chwistka (1884-1944) i Ervina Laszlo (1932-). Zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami nauk ścisłych (matematyka, fizyka, chemia, biologia) i ich związku z rozwojem sztuki. Omówienie spektakularnych przykładów matematycznej analizy obrazów Mauritsa Cornelisa Eschera (1898–1972) i Jacksona Pollocka (1912–1956) w oparciu o koncepcje fraktali Benoit Mandelbrota (1924–2010). Wprowadzenie w biofizykochemiczne podstawy pracy mózgu w powiązaniu z analizą twórczości Alfreda Kubina (1877-1959) i surrealistów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)
Wiedza: student zna i rozumie
Zasady zróżnicowania i jedności nauk (ścisłych, przyrodniczych, społecznych i humanistycznych). Interferencje między naukami.
Podstawowe reguły i metody pracy interdyscyplinarnej.
Zasadę transdyscyplinarności i podstawowe metody pracy transdyscyplinarnej.
Podstawy teorii matematyczności przyrody.
Możliwe interpretacje głównych teorii fizycznych, chemicznych i biologicznych.
Umiejętności: student potrafi
Identyfikować inter- i transdycyplinarne problemy badawcze.
Analizować różne typy wiedzy i ich wzajemne relacje.
Interpretować związki i interferencje nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Przekraczania granic własnych uwarunkowań światopoglądowych i kulturowych.
Aktywnego udziału w badaniach inter – lub transdyscyplinarnych.
Twórczego myślenia o problemach badawczych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): 19-20 odpowiedzi prawidłowych na 20 pytań w teście.
dobry plus (+db; 4,5): 18 odpowiedzi prawidłowych na 20 pytań w teście.
dobry (db; 4,0): 17 odpowiedzi prawidłowych na 20 pytań w teście.
dostateczny plus (+dst; 3,5): 16 odpowiedzi prawidłowych na 20 pytań w teście.
dostateczny (dst; 3,0): 15 odpowiedzi prawidłowych na 20 pytań w teście.
niedostateczny (ndst; 2,0): mniej niż 15 odpowiedzi prawidłowych na 20 pytań w teście lub więcej niż 3 nieobecności usprawiedliwione lub nie (20% zajęć).
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Barrow, J.D. (2000). Wszechświat a sztuka. Warszawa: Wydawnictwo Amber
‒ Hofstadter, D. (1999). Gödel, Escher, Bach. An eternal golden braid. New York: Basic Books
‒ Livingstone, M. (2008). Vision and art. Biology of seeing. New York: Harry N. Abrams Inc
‒ Miller, A.J. (2002). Einstein, Picasso: space, time, and the beauty that causes havoc. New York: Basic Books
‒ Molski, M. (2016). Piękno i chemia. Uniwersalne wartości w uniwersyteckim dyskursie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
‒ Wilson, E.O. (2001). Socjobiologia. Poznań: Zysk i S-ka
‒ Wilson, E.O. (2012). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zyski i S-ka
‒ Zeki, S. (2014). Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: