Ludzie i maszyny. Znikające granice (konwersatorium) grupa 2 23-PPG-WK22Z04a
Konwersatorium równoległe do cyklu wykładowego pod tym samym tytułem. Celem konwersatorium jest uzupełnienie i pogłębienie tematyki wykładów przez analizę lektur – zarówno wskazanych przez wykładowców cyklu, jak również wskazanych przez prowadzących konwersatorium. Celem analiz konwersatoryjnych jest z kolei wprowadzenie uczestników w krytyczne rozpoznawanie zanikających granic między ludźmi a ich maszynami. Będziemy się odnosili zarówno do maszyn w tradycyjnym technicznym znaczeniu tego słowa, jak i maszyn społecznych i politycznych, a także w istotnym zakresie maszyn cyfrowych (hard- i software).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka:
Wiedza: student zna i rozumie
Krytyczne rozpoznawanie granic między ludźmi i ich maszynami
Rosnącą płynność granic między ludźmi i ich maszynami
Uwarunkowania i skutki ludzkiej aktywności w środowisku cyfrowym / wirtualnym
Umiejętności: student potrafi
Rozpoznawać swoją pozycję świecie maszyn
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
A. Obowiązkowa:
• Chyła W., Media jako biotechnosystem, Poznań 2008.
• Deleuze G., Guattari F., A Thousand Plateaus, Minnesota 2005.
• Deleuze G., Guattari F., Anti-Oedipus. Capitalism and Schizophrenia, London – New York 2008.
• Mumford L., Mit maszyny t. 1 i 2. PWN Warszawa 2012, 2014.
B. Dodatkowa:
• Agamben G., Czym jest urządzenie? W: Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, str. 82-100.
• Afeltowicz Ł. Pietrowicz K. Koniec socjologii, jaką znamy, czyli o maszynach społecznych i inżynierii socjologicznej, Studia Socjologiczne, nr 3, 2008, s. 43-73.
• Afeltowicz Ł. Pietrowicz K., Czy socjologowie są w stanie budować maszyny społeczne? Rekonceptualizacja różnicy między przyrodoznawstwem a naukami społecznymi, Kultura i Społeczeństwo, nr 1, 2009, s. 17-44.
• Afeltowicz Ł. Pietrowicz K., Social machines. Social Engineering from a New Perspective, Kultura i Edukacja, nr 5, 2009, s. 7-24.
• Clark A., Associative Engines: Connectionism, Concepts and Representational Change, Cambridge, MA 1993.
• Clark A., Mindware: An Introduction to the Philosophy of Cognitive Science, New York 2001.
• Samuel Lilley, Ludzie i maszyny i historia, Warszawa 1963.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: