Romantyczne transgresje 23-PPG-WK22Z02
Celem zajęć jest uchwycenie fenomenu transgresji literackich epoki romantyzmu polskiego i europejskiego, w tym portretów bohaterów dramatów romantycznych egzystencji- twórców jak i bohaterów ich twórczości. Analizować będziemy fantazmaty egzystencjalne: fenomenologię marzenia u Jana Jakuba Rousseau, samobójstwo „społeczne” Wertera, egzystencję „sobości” François-René de Chateaubrianda, samotności jako pełnej pojedynczości i nudy u Blaise’a Pascala, kryzys egzystencjalny Gustawa i pragnienie Boga i śmierci Kordiana- bohaterów Mickiewicza, a także słowiańską powiastkę gotycką i fantazmat sadyczno-frenetyczny w utworach Zygmunta Krasińskiego.
Interesować nas będą także transgresje kobiece: wojowniczka w twórczości Adama Mickiewicza, kobieta szalona z twórczości Seweryna Goszczyńskiego i histeryczek z powieści sióstr Emily i Charlotte Bronte, kobiecy wampir słowiański w twórczości Narcyzy Żmichowskiej i wampir zachodni w twórczości Johana Wolfganga von Goethego i Josepha Sheridana Le Fanu, wreszcie postaci wizjonerek mistyczno-religijnych jak Feliksa Kozłowska, twórczyni kościoła Mariawitów.
Analizować będziemy także transgresje religijne widoczne teologii narodu polskiego i w polskich mesjanizmach progresywnych Adama Mickiewicza, Andrzeja Towiańskiego i Augusta Cieszkowskiego oraz konserwatywnego Zygmunta Kajsiewicza.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
Fenomen transgresji literackich epoki romantyzmu polskiego i europejskiego
Fantazmaty egzystencjalne: fenomenologię marzenia, kryzys egzystencjalny, pragnienie Boga i śmierci, a także słowiańską powiastkę gotycką i fantazmat sadyczno-frenetyczny
Transgresywne elementy teologii narodu polskiego
Umiejętności: student potrafi odczytywać aktualne społeczne znaczenia fantazmatów romantycznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
Obowiązkowa:
• Bartnik Cz. Red. (1988). Polska teologia narodu, Lublin.
• Bieńczyk M. (2002). Oczy Durera. O melancholii romantycznej. Warszawa.
• Chwin S. (2010). Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni. Gdańsk.
• Dybel P. (2000). Urwane ścieżki. Przybyszewski-Freud-Lacan. Kraków.
• Janion M., M. Żmigrodzka (2004). Romantyzm i egzystencja. Gdańsk.
• Janion M. (2000). Prace wybrane, t. 2. Tragizm, Historia, prywatność. Kraków.
• Janion M.(2008). Wampir. Biografia symboliczna. Gdańsk.
• Janion M. (2006). Niesamowita słowiańszczyzna, Kraków.
• Ławski J. (2008). Bo na tym świecie śmierć. Studia o czarnym romantyzmie. Warszawa.
• Rutkowski K. (1994). Stos dla Adama, albo kacerze i kapłani. Warszawa.
Dodatkowa:
• Chwin S. (2010). Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni Gdańsk.
• Janion M., Rosiek S., Chwin S. Red. (1981-1988 ). Transgresje 1-6. Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: