Przyszłość literatury, literatura przyszłości. Rozważania i praktyki 23-PPG-WK21Z09
Punktem wyjścia proponowanych zajęć komparatystycznych będzie próba połączenia nierzadkich we współczesnej przestrzeni dyskursywnej rozważań na temat (możliwej) przyszłości literatury z rzadszymi, ale nie mniej frapującymi dociekaniami dotyczącymi (potencjalnej) literatury przyszłości – pasmo przejścia wyznaczać będzie zaś analiza wybranych współczesnych fikcji literackich, które fortunnie (pomysłowo / odkrywczo / inspiratorsko etc.) próbują szturmować granice (tego, co określamy dziś mianem) literatury – by w punkcie dojścia móc sformułować własne konkluzywne hipotezy dotyczących obydwu tytułowych zagadnień.
Konwersatorium skierowane jest do osób, które mogą i chcą podjąć wysiłek lektury omawianych – niekiedy dość obszernych – dzieł. Wymagane są ponadto ogólne kompetencje krytycznoliterackie, zwłaszcza umiejętność pracy interpretacyjnej z tekstem literackim, oraz (minimalna) ogólna orientacja w przestrzeni literatury współczesnej.
Uwaga: Zajęcia wyłącznie zdalne na platformie MS Teams.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej
Wyszukuje informacje dot. omawianych utworów literackich wykorzystując dostępne źródła polsko- i obcojęzyczne
Analizuje zebrane informacje pod kątem istotności dla określonego tematu/problemu
Formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień i utworów, argumentując samodzielnie oraz rekapitulując argumenty innych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): udział w dyskusji, referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): udział w dyskusji, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): udział w dyskusji, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): udział w dyskusji, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): udział w dyskusji, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak przygotowania do dyskusji, brak referatu lub eseju
Literatura
Niektóre omawiane na zajęciach książki będą dostępne w wersji elektronicznej (na platformie MS Teams). Pozostała literatura przedmiotu udostępniana będzie w wypadku pozycji trudnych do zdobycia, poza tym pozostaje we własnym zakresie.
• Calvino I. (1996). Wykłady amerykańskie. Przeł. A. Wasilewska, Gdańsk, Warszawa.
• Carrière, J.-C., Eco, U. (2010)., Nie myśl, że książki znikną. Przeł. J. Kortas, Warszawa.
• Casanova, P. (2017). Światowa republika literatury. Przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Kraków.
• Dukaj, J. (2013). Po piśmie, Kraków.
• Eaglestone, R. (2013). Contemporary Fiction. A Very Short Introduction, Oxford.
• Löffler S. (2013). Die neue Weltliteratur und ihre großen Erzähler, München.
• O’Gorman, D., Eaglestone, R. (eds.) (2019). The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction, London, New York.
• Orthofer, M.A. (2016). The Complete Review Guide to Contemporary World Fiction, New York.
• Rauterberg, H. (2021). Die Kunst der Zukunft. Über den Traum von der kreativen Maschine, Berlin.
• Shields D. (2011). Reality Hunger. A Manifesto, New York 2011.
• Żychliński, A. (2014). Laboratorium antropofikcji. Dociekania filologiczne, Warszawa, Poznań.
• Żychliński, A. (2020). Zwrot przez współczesną. Pryzmaty, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: