Inność Chin 23-PPG-WK21Z08
Wykład z elementami konwersatorium pokazujący specyfikę chińskiej obecności w kulturze, gospodarce i polityce. Będziemy zwracali uwagę przede wszystkim na różnice mentalne, kulturowe i systemowe, których dostrzeżenie i rozumienie jest istotne wobec coraz silniejszej globalnej obecności Chin i kultury chińskiej.
Bloki tematyczne:
A. Język i sposób myślenia – chińska inność? (Proponowane tematy wykładów: Język i pismo, Obraz świata, Jednostka i zbiorowość, Stosunek do innych, Chiny i Japonia);
B. Ludzie i historia: najważniejsze dokumenty kultury (Proponowane tematy wykładów: Kung-zi, Lao-zi i Zhuang-zi, Chińska literatura klasyczna, Literatura ostatniego stulecia, Przykład: Lu-Xun (Zhou Shuren), Estetyka, sztuka, media (szczególnie: film));
C. Ludzie i zmiany: mentalność, dynamika, przyszłość (Proponowane tematy wykładów: Mao-Tsetung i chiński komunizm, Deng-Xiaoping – i nowe Chiny, Tank Man – czy jest możliwa chińska droga do praw człowieka i demokracji?, Instytucje, Wielcy i mali gracze dzisiejszych Chin, Cele polityczne i gospodarcze Chin).
Uwaga: Zajęcia wyłącznie zdalne na platformie MS Teams.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna specyfikę historii i cywilizacji Chin
Identyfikuje harakterystyczne dzieła chińskiej literatury historycznej i współczesnej
Rozumie uwarunkowania kulturowe relacji z Chinami
Potrafi aktywnie uczestniczyć w dialogu na temat kulturowej odmienności Chin
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
Uwaga: przedstawiam wykaz literatury szerszy niż to, czego przeczytania wymagam od uczestników zajęć. Chodzi o pokazanie możliwości poszerzenia i pogłębienia problematyki zajęć. Na zajęciowej platformie moodle będę – zgodnie z tradycją moich zajęć – proponował w wersji elektronicznej fragmenty poniższych lektur, które uczestnicy powinni przeczytać przed zajęciami.
• Davis E. L. (ed.) (2005). Encyclopedia of Contemporary Chinese Culture. New York: Routledge
• Fairbank J. K. (1996). Historia Chin. Nowe Spojrzenie. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
• Fitzgerald C. P. (1974). Chiny. Zarys historii kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
• Yu-Lan Fung (1966). A Short History of Chinese Philosophy, The Free Press / Colier-Macmillan, New York.
• Jabłoński W. ed. (1956). Antologia literatury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• JeeLoo Liu (2010). Wprowadzenie do filozofii chińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
• Kohn L. (2012). Taoizm. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
• Künstler M. J. (2001). Mitologia chińska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga.
• Künstler M. J. (2007). Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
• Nakamura H. (2003) Systemy myślenia ludów Wschodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
• Olszewski W. (2003). Chiny. Zarys kultury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
• Pimpameau, J. (2001). Chiny – kultura i tradycje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
• Rodziński W. ( 1974). Historia Chin, Ossolineum, Wrocław.
• Schwartz B. I. (2009). Starożytna myśl chińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
• Sickman L., Soper A. (1984). Sztuka i architektura w Chinach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
• Tomala K. (red.) (2001). Chiny - przemiany państwa i społeczeństwa w okresie reform 1978-2000. Warszawa: Trio.
• Walters, D. (1996). Mitologia Chin. Tłum. Wisława Szkudlarczyk. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
• Wasiliew, L. (1974). Kulty, religie i tradycje Chin. Tłum. Aleksander Bogdański. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
• Xinzhong Yao (2000). Konfucjanizm. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskieg, Kraków.
• Zawadzki J. (2015). Dawna literatura chińska: antologia i omówienie. CreateSpace.
Ponadto uczestnicy zajęć otrzymają od prowadzącego fragmenty klasycznej literatury chińskiej w tłumaczeniach polskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: