Religie i kościoły w przestrzeni publicznej. Oczekiwania – wątpliwości - spory 23-PPG-SW21Z01
Obecność religii i kościołów w przestrzeni publicznej nie jest zjawiskiem obojętnym. Jest szeroko społecznie akceptowana, ale jest też przedmiotem napięć i kontrowersji. Tym ostatnim zjawiskom poświęcony jest proponowany cykl wykładów. Dotyczy on zwłaszcza obecności publicznej wielkich religii monoteistycznych – islamu i chrześcijaństwa, ale w odniesieniu do społeczności dalekowschodnich dotyczy także buddyzmu i po części hinduizmu. W strukturach społecznych, w których dominuje chrześcijaństwo, problemem politycznym różnie rozwiązywanym w różnych krajach i kulturach jest ponadto obecność w przestrzeni publicznej (i historycznie i współcześnie) silnych religijnych struktur instytucjonalnych – kościołów chrześcijańskich, z kościołem rzymsko-katolickim na czele.
Proponujemy w związku z tym serię wykładów interdyscyplinarnych naświetlających krytycznie historyczne i współczesne problemy publicznej obecności religii i kościołów. Do wygłoszenia tych wykładów zaprosimy filozofów religii, religioznawców, teologów, historyków, socjologów, kulturoznawców i prawników, a także dziennikarzy i publicystów. Zamierzamy w ten sposób stworzyć panoramę problemów związanych z politycznym znaczeniem religii i kościołów i umożliwić uczestnikom wykładów krytyczne rozumienie tych problemów.Obecność religii i kościołów w przestrzeni publicznej nie jest zjawiskiem obojętnym. Jest szeroko społecznie akceptowana, ale jest też przedmiotem napięć i kontrowersji. Tym ostatnim zjawiskom poświęcony jest proponowany cykl wykładów. Dotyczy on zwłaszcza obecności publicznej wielkich religii monoteistycznych – islamu i chrześcijaństwa, ale w odniesieniu do społeczności dalekowschodnich dotyczy także buddyzmu i po części hinduizmu. W strukturach społecznych, w których dominuje chrześcijaństwo, problemem politycznym różnie rozwiązywanym w różnych krajach i kulturach jest ponadto obecność w przestrzeni publicznej (i historycznie i współcześnie) silnych religijnych struktur instytucjonalnych – kościołów chrześcijańskich, z kościołem rzymsko-katolickim na czele.
Proponujemy w związku z tym serię wykładów interdyscyplinarnych naświetlających krytycznie historyczne i współczesne problemy publicznej obecności religii i kościołów. Do wygłoszenia tych wykładów zaprosimy filozofów religii, religioznawców, teologów, historyków, socjologów, kulturoznawców i prawników, a także dziennikarzy i publicystów. Zamierzamy w ten sposób stworzyć panoramę problemów związanych z politycznym znaczeniem religii i kościołów i umożliwić uczestnikom wykładów krytyczne rozumienie tych problemów.
Uwaga: Zajęcia wyłącznie zdalne na platformie MS Teams.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Orientuje się w splocie relacji i napięć społecznych związanych z obecnością religii i kościołów w przestrzeni publicznej.
Identyfikuje problemy prawne i polityczne związane z aktywnością instytucji religijnych w przestrzeni publicznej.
Identyfikuje manipulacje dyskursywne zarówno w stosunku do religii / instytucji religijnych, jak i ze strony podmiotów religijnych w stosunku do innych uczestników przestrzeni publicznej.
Krytycznie funkcjonuje w dialogu społecznym wokół religii.
Kryteria oceniania
• Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra znajomość literatury omówionej w ramach programu, przedstawienie pracy pisemnej pokazującej pogłębione rozumienie problemów będących przedmiotem kursu, umiejętność twórczego wykorzystania nabytej wiedzy, aktywny udział w zajęciach
• dobry plus (+db; 4,5): Dobra znajomość literatury omówionej w ramach programu, przedstawienie pracy pisemnej pokazującej dobre rozumienie problemów będących przedmiotem kursu, aktywny udział w zajęciach
• dobry (db; 4,0): Dobra znajomość literatury i problemów omówionej w czasie zajęć, przedstawienie pracy pisemnej spełniającej wymogi formalne i merytoryczne, aktywny udział w zajęciach
• dostateczny plus (+dst; 3,5): Podstawowa znajomość literatury omówionej w czasie zajęć, przedstawienie pracy pisemnej pokazującej wystarczające rozumienie problemów będących przedmiotem kursu, obecność na zajęciach
• dostateczny (dst; 3,0): Znajomość większości literatury omówionej w czasie zajęć, przedstawienie pracy pisemnej wykazującej częściowe lub powierzchowne rozumienie problematyki kursu, obecność na zajęciach
• niedostateczny (ndst; 2,0): Niewystarczająca obecność na zajęciach, nieznajomość literatury i problemów omówionych w ramach programu, nie przedstawienie wymaganej pracy pisemnej lub przedstawienie pracy o niewystarczającym poziomie merytorycznym
Literatura
Uwaga: podajemy tylko pozycje, które mogą posłużyć jako ogólne wprowadzenia w problematykę wykładów. Poszczególnych wykładowców będziemy prosili o podawanie bardziej szczegółowych wskazówek lekturowych.
• Burgoński P., Gierycz M. (red.) Religia i polityka. Zarys problematyki, Elipsa, 2014.
• Corm G., Religia i polityka w XXI wieku, Dialog, 2015
• Inglehart R., Norris P., Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, Nomos, 2005
• Halliday F., Islam i mit konfrontacji. Religia i polityka na Bliskim Wschodzie, Dialog, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: