Historia nauki - dyscyplina pograniczy 23-PPG-24Z12
W trakcie zajęć analizie zostaną poddane następujące problemy:
Ewolucje i przełomy w dziejach nauki europejskiej oraz ich teoretyczne interpretacje;
Historycy nauki i historycy szczegółowych dyscyplin naukowych - wspólnota i odmienności postaw badawczych;
Historia nauki jako źródło współczesnych postaw badawczych;
Historia nauki - pogranicza teoretyczne i instytucjonalne.;
Historia dyscyplin naukowych jako źródło tożsamości kulturowej środowisk naukowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka
zna główne kierunki historiografii nauk i rozumie rolę historii nauki wśród nauk historycznych;
interpretuje historię nauki jako dyscyplinę graniczną, stanowiącą źródło teoretycznej inspiracji dla dyscyplin naukowych;
interpretuje historię nauki jako epistemologię historyczną i naukę centralnie źródłową dla dyscyplin naukowych;
rozumie rolę historii nauki w kształtowaniu tożsamości kulturowej społeczności naukowych;
potrafi interpretować badania o granicznym charakterze jako multidyscyplinarne, interdyscyplinarne lub transdyscyplinarne jako odmienne typy relacji między dyscyplinami;
rozumie teoretyczną i kulturową rolę historii nauki dla kształtowania współczesnych postaw badawczych i rozwoju nauki.
Kryteria oceniania
Wypowiedź ustna, dyskusja. Warunkiem zaliczenia zajęć jest recenzja książki lub artykułu z zakresu problematyki objętej zajęciami.
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano.
Literatura
Jeszke J., Wokół statusu historii nauki w Polsce jako dyscypliny naukowej, „Nauka Polska. Jej Potrzeby Organizacja i Rozwój”, t. 25 (50), 2016, s. 65-84. Jeszke J., Historiografia nauki polskiej i jej miejsce w polskiej historiografii,” Historia@Teoria”, 2(4), 2017, s. 165-175.
Jeszke J., Badacz i jego perspektywy interpretacyjne w studiach nad dziejami nauki, “Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 2021, t. 66, nr 2, s.11-23. Rheinberger H-J., Epistemologia historyczna, Warszawa 2015.
Jeszke J., Historiografia nauki (nauk) jako obszar kulturowej autorefleksji polskich środowisk naukowych (w:) „Gra i konieczność. Zbiór rozpraw z filozofii historii i historii historiografii”, pod red. G.A. Dominiaka, J. Ostoji – Zagórskiego i W. Wrzoska, Oficyna Wyd. Epigram, Bydgoszcz 2005, s. 243-254.
Jeszke J., Między historią medycyny a antropologią medyczną, czyli rzecz o inter- i transdyscyplinarności pola badawczego, w: „Od polinezyjskich mitów do antropologii medycyny. Tom dedykowany Profesor Danucie Penkali Gawęckiej”, Marciniak Katarzyna, Chwieduk Agnieszka Maria (red), Poznań, Instytut im. Oskara Kolberga, .), 2021, s.235-254.
Jeszke J., Polska historiografia nauk medycznych - wizje i konteksty przemian w: „Między historią, bioetyką i medycyną. Księga jubileuszowa z okazji 70. urodzin Profesora Michała Musielaka”, Prętki Krzysztof, Czabański Adam, Baum Ewa, Głodowska Katarzyna (red.), Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 2019, s. 155-174.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: