Czytanie kultury 23-PPG-24Z03
Zajęcia poświęcone świadomości kulturowej w zakresie uczestnictwa w kulturze w erze nowych wyzwań cywilizacyjnych. Potrzeba nowych kompetencji kulturowych.
Proponowane tematy:
1. Zmiany paradygmatyczne w czytaniu kultury- przejście od oralności do pisma (Walter Ong). Mediatyzacja przez pismo a dostępność do kultury.
2. Multimodalność kultury współczesnej, wędrujące pojęcia w humanistyce i historia preposteryjna (Mieke Bal).
3. Ześwieczczenie kultury, odczarowanie świata zachodniego (Marcel Gauchet).
4. Szkoła Annales jako propozycja historyczno-kulturowa (Fernand Braudel).
5. Metafory czytania „głębokiego" „i „rozproszonego”. Kultura zapośredniczona przez ekrany?
5. Przekraczanie granic kręgów i paradygmatów kulturowych- świadomość postkolonialna i emancypacyjna.
6. Czy transgresje kulturowe Georgesa Bataille’a to już definitywna przeszłość? Przykłady literackie.
7. Przyszłość cywilizacji i kultury: powiązania technonauki, ochrony środowiska, klimatu i bioróżnorodności oraz kondycji kulturowej ludzkości w wymiarze globalnym. Nowy pan-uniwersalizm? (Kyle Whyte).
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
- rozpoznaje współczesne wyzwania cywilizacyjne stające przed uczestnikami kultury,
- dostrzega zmiany paradygmatyczne dotyczące uczestnictwa w kulturze,
- potrafi krytycznie analizować aspekty nowej uniwersalizacji kultury jako kultury medialnej,
- jest w stanie prowadzić krytyczny dialog na temat postępujących zmian kulturowych.
Kryteria oceniania
Dwie pisemne "male prace" (objętość: ok. jednej strony każda) zlożone po wybranych zajęciach w ciągu semestru, omówione podczas kolejnych zajęć.
Esej końcowy (objętość: minimum pięć stron).
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
1. Giorgio Agamben G. (2009). Bartleby, czyli o przypadkowości. W: Melville H. Kopista Bartleby. Historia z Wall Street. Wydawnictwo Sic!. S. 61-104; Giles Deleuze, Bartleby albo formuła. Tamże (2009), s. 105-155.
2. Mieke Bal (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik. Wydawnictwo: Narodowe Centrum Kultury.
3. Georges Bataille (2007). Erotyzm. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. (Cz. I: Zakaz i Transgresja, rozdz. I-V, s. 31-73).
4. Fernand Braudel (2006). Gramatyka cywilizacji. Oficyna Wydawnicza.
5. Marcel Gauchet (2022). Odczarowanie świata. Próba politycznej historii religii. Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego.
6. Piotr Jakubowski, Małgorzata Jankowska (red, 2013). Wielcy artyści ucieczek. Korporacja ha!art.
7. Stanisław Obirek (2010). Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
8. Kyle White. Indigenous science (fiction) for the Anthropocene: Ancestral dystopias and fantasies of climate change crises. Environment and Planning E: Nature and Space 2018, Vol. 1(1–2) 224–242).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: