Praktyka dydaktyczna 22-FINA-PRD2
Opis treści kształcenia
Organizacja pracy różnych typów szkół i placówek oświatowych - całokształt pracy nauczyciela etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. Obserwacja i analiza doświadczeń pracy nauczyciela i uczniów w szkole ponadpodstawowej
Specyfika pracy pedagoga i psychologa szkolnego oraz nauczyciela – wychowawcy w szkole ponadpodstawowej
Dokumentacja szkolna i prawo oświatowe w praktyce szkoły ponadpodstawowej.
Organizacja, planowanie, prowadzenia i dokumentowanie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w szkole ponadpodstawowej
Analiza własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów. Weryfikacja wiedzy przedmiotowej, metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej w trakcie praktyk w szkole ponadpodstawowej
Natura konfliktów i problemów w pracy dydaktyczno – wychowawczej w szkole podstawowej. Strategie udzielania wsparcia i rozwiązywania konfliktów i problemów w szkole ponadpodstawowej
Komunikacja i kreatywność w wykonywaniu zadań wychowawczych i dydaktycznych w szkole ponadpodstawowej
Etyczne aspekty pracy z dziećmi w szkole ponadpodstawowej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1 Posiada uporządkowaną wiedzę psychopedagogiczną i dydaktyczną potrzebną do wykonywania pracy nauczyciela, zwłaszcza co do metodyki etyki/filozofii/wiedzy o społeczeństwie, a także zna typy instytucji oświatowych i charakter pracy nauczyciela
2 zna i rozumienie funkcjonowania systemowych powiązań między poszczególnymi typami instytucji edukacyjnych w skali krajowej i międzynarodowej, jak i międzykulturowej; elastycznie dostosowuje się do środowiska i charakteru zadań pedagoga w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach oświatowych
3 zna i rozumie kulturowe i społeczne aspekty funkcjonowania człowieka w kontekście środowiska szkolnego , ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę i umiejętnie stosuje poznane metody wychowawcze i dydaktyczne w procesie rozwiązywania typowych i nietypowych edukacyjnych problemów
4 umie efektywnie komunikować się w pracy nauczyciela - pedagoga w szkole ponadpodstawowej; stosuje zdobytą wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii rozwoju i kształcenia oraz metodyki nauczania filozofii/etyki/wiedzy o społeczeństwie; umie samodzielnie poprowadzić lekcję, wykazuje umiejętności metodyczne i wychowawcze; ma świadomość reguł działalności pedagogicznej oraz świadomości różnorodnych problemów wychowawczych i edukacyjnych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym
dokonuje analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk z opiekunem szkolnym i studentami; dokonuje analizy własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów;
6 umiejętnie korzysta ze źródeł literaturowych oraz pomocy dydaktycznych niezbędnych na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym
7 Wykazuje się rzetelnym wypełnianiem zadań wychowawczych i dydaktycznych w pracy nauczyciela na poziomie szkoły ponadpodstawowej, cechuje się samodzielnością, odpowiedzialnością i twórczą postawą w trakcie praktyk w szkole; wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność
Kryteria oceniania
Metody oceniania: D – ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące, P – ocenianie podsumowujące na podstawie obserwacji pracy praktykanta i analizy dokumentacji praktyk
Praktyki zawodowe
Zajęcia praktyczne w szkołach podstawowych i innych placówkach oświatowych
Literatura
Arends, R. (1994). Uczymy się nauczać. Warszawa.
Bereźnicki, F. (2004). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków wyd. „Impuls”
Brophy, J. (2004). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa:PWN
Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.
Konarzewski, K. (red.) (1993). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.
Kraków wyd. „Impuls”
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. podręcznik akademicki 2, Warszawa 2003. PWN,
Mel, S. (2005) Uczymy się uczyć. Gdańsk:GWP
Mietzel, G. (2004). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów.
Morrison, K., Cohen, L. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Poznań: wyd. Zysk i S-ka.
Półturzycki, J. (1998). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Robertson, J. (2000). Jak zapewnić sobie ład, dyscyplinę i uwagę w klasie. WSiP
Warszawa.
Węglińska, M. (1998). Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych.
Bereźnicki, F., Denek, K. (red.) (1998). Tendencje w dydaktyce współczesnej. Toruń: Wyd.
Adam Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: