Film i etyka 22-ETDL-FET
OPIS łączony Wykładu (cz. pierwsza) i Laboratorium (cz. druga):
Część pierwsza: Film fabularny, marzec-kwiecień, dr M.Bogaczyk-Vormayr
1.Wykład wprowadzający, organizacyjny.Dylemat etyczny jako historia filmowa?
Film: „Dekalog Osiem”, reż K. Kieślowski, Polska 1988.
2. Sytuacja „pułapki” – sytuacja dylematu moralnego?
Film: „Klopka („Pułapka”), reż. S.Gorubović, Serbia/Niemcy 2007.
3. „Filozofia mocy” a etyka współczucia
Film: „Rope” („Pętla”, „Lina”, Sznur”), reż A. Hitchcock, USA 1948.
4. Postęp jako iluzja emancypacji?
Film: „Modern Times”, reż. Ch. Chaplin, USA 1936
5. Człowiek na tle historii: Dzieciństwo
Film: „Dreszcze”, reż. W. Marczewski, Polska
6. Człowiek na tle historii: Kobiecość
Film: „Kobieta samotna”, reż. A. Holland, Polska
7. Nowe światy? Homo clausus w XXI w.
Film: „The Lobster”, reż. Y. Lanthimos, Francja/Grecja/UK 2015.
8. Film u swoich źródeł – sztuka wizualna, nielinearna opowieść
Film: “I’m Thinking of Ending Things”, reż. Ch. Kaufman, USA 2020.
Część druga: Film dokumentalny, maj-czerwiec, mgr Kinga Ciereszko
1. Ludzkość: problem czy rozwiązanie?
Film: „Antropocen: epoka człowieka”, reż. P. J. Baichwal, E. Burtynsky, N. de Pencieri, Kanada 2018.
2. Granice dokumentu – fotografia zaangażowana
Film: „Sól ziemi”, reż. W. Wenders, J.R.Salbado, Francja/Brazylia/Włochy 2014.
3. Wizje przyszłości: Bezwarunkowy dochód podstawowy
Film: Darmowy lancz, reż. Ch. Tod, Austria, Niemcy 2017.
4. Społeczeństwo: indywidualizm vs. kolektywizm
Film: „Szwedzka teoria miłości”, reż. A. E. Gandini, Szwecja 2015.
5. Czy przyszłość jest wegańska?
Film: „Zjadanie zwierząt”, reż. Ch. Quinn, USA 2018.
6. Praca jako iluzja wolności?
Film: „Śmierć człowieka pracy”, reż. M. Glawogger , Austria/Niemcy 2005
7. Wojny informacyjne
Film: „Bellingcat: prawda w czasach postprawdy, reż. H. Pool, Holandia 2018.
W cyklu 2021/SL:
Część pierwsza: Film fabularny, marzec-kwiecień, dr M.Bogaczyk-Vormayr 1. Wykład wprowadzający, organizacyjny.Dylemat etyczny jako historia filmowa? 2. Sytuacja „pułapki” – sytuacja dylematu moralnego? 3. „Filozofia mocy” a etyka współczucia 4. Postęp jako iluzja emancypacji? 5. Człowiek na tle historii: Dzieciństwo 6. Człowiek na tle historii: Kobiecość 7. Nowe światy? Homo clausus w XXI w. 8. Film u swoich źródeł – sztuka wizualna, nielinearna opowieść Część druga: Film dokumentalny, maj-czerwiec, mgr Kinga Ciereszko 1. Ludzkość: problem czy rozwiązanie? 2. Granice dokumentu – fotografia zaangażowana 3. Wizje przyszłości: Bezwarunkowy dochód podstawowy 4. Społeczeństwo: indywidualizm vs. kolektywizm 5. Czy przyszłość jest wegańska? 6. Praca jako iluzja wolności? 7. Wojny informacyjne |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Student/Studentka:
-rozumie i docenia znaczenie informacyjne/edukacyjne materiału filmowego jakim jest dokument (interwencyjny, reportażowy bądź artystyczny) oraz kino artystyczne
-potrafi posłużyć się materiałem filmowym jako ilustrującym pewien problem moralny oraz budować w oparciu o pozyskane z niego informacje własną refleksję/argumentację o charakterze dyskursu etycznego
- interpretuje relacjonowane filmem wydarzenia, problemy, sięgając do tradycji etyki, filozofii moralnej, aksjologii i filozofii społecznej, odwołując się do znanych sobie stanowisk filozoficznych
- biorąc udział w dyskusji pogłębia swe kompetencje dyskursywne, argumentacyjne, analityczne, przy czym konfrontuje się z własną świadomością i wrażliwością społeczną
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności w ramach Konwersatorium; (2) zrealizował/a zadanie pisemne (3) zadanie pisemne (raport/esej) zostało ocenione co najmniej na 4,0; (4) Student/ka przystąpił/a z sukcesem – ocena co najmniej 4,0 – do zaliczenia ustnego, na które przygotować trzeba jedno z zagadnień (jeden ze zrealizowanych) tematów; (5) Student/ka brał/a bardzo aktywny udział w trakcie zajęć – zgłaszał/a pytania merytoryczne i wnioski własne podczas dyskusji na prawie wszystkich zajęciach (to aktywność jest rozstrzygającym kryterium pomiędzy ocenami 4,5 i 5,0)
dobry plus (+db; 4,5): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności w ramach Konwersatorium; (2) zrealizował/a zadanie pisemne (3) zadanie pisemne zostało ocenione co najmniej na 4,0; Student/ka przystąpił/a z sukcesem – ocena co najmniej 4,0 – do zaliczenia ustnego, na które przygotować trzeba jedno z zagadnień (jeden ze zrealizowanych) tematów; (4) Student/ka brał/a aktywny udział w zajęciach – zgłaszał pytania merytoryczne i wnioski własne podczas co najmniej 10 zajęć
dobry (db; 4,0): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieusp. nieobecności w ramach Konwersatorium; (2) zrealizował/a zadanie pisemne (3) zadanie pisemne zostało ocenione co najmniej na 3,5 na ocenę co najmniej 3,5; (4) Student/ka przystąpił/a do zaliczenia ustnego – na które przygotować trzeba jedno z zagadnień (jeden ze zrealizowanych) tematów; (5) Student/ka brał/a aktywny udział w zajęciach – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 6 zajęć
dostateczny plus (+dst; 3,5): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności w ramach Konwersatorium; (2) zrealizował/a zadanie pisemne na ocenę co najmniej 3,0; (3) brał/a aktywny udział w zajęciach – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej 5 zajęć
dostateczny (dst; 3,0): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności w ramach Konwersatorium; (2) zrealizował/a zadanie pisemne na ocenę co najmniej 3,0; (3) nie brał aktywnego udziału w laboratorium – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne nie więcej niż na 3-4 spotkaniach
niedostateczny (ndst; 2,0): Student/ka (1) ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności w ramach Konwersatorium - i tym samym nie może otrzymać oceny pozytywnej ALBO (2) nie złożył pracy pisemnej - i tym samym nie może otrzymać oceny pozytywnej. LUB: Student/ka (1) ma więcej niż 3 nieuspr. nieobecności w ramach Konwersatorium - i tym samym nie może otrzymać oceny pozytywnej ALBO (2) pomimo odpowiedniej frekwencji Student/ka nie może otrzymać oceny pozytywnej, gdyż nie złożył/a pracy pisemnej (co jest warunkiem zaliczenia przedmiotu na ocenę pozytywną oraz warunkiem przystąpienia do zaliczenia ustnego).
Literatura
S. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, tłum. M. Bukojemski, Warszawa 2011.
M.Bogaczyk-Vormayr, W kwestii nieposłuszeństwa obywatelskiego, „Filo-Sofija”, Nr 23 (2013/4), 223-245.
W. Galewicz (red.), Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009.
R. Kapuściński, Ten Inny, Kraków 2006.
F. Nietzsche, Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski [polecane od wydania drugiego].
R. Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie, Warszawa 2003.
D.Rode et al., Metody dokumentalne w filmie, Warszawa 2013.
Ł. Ronduda, G. Sitek (red.), Historie filmu awangardowego..., Warszawa 2020.
S. Salgado, Genesis, Taschen, Köln 2013.
S.J. Schneider (ed.), 1001 Movies You Must See Before You Die, London 2020 (2003: 1st Edition).
P.Singer, Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Szczęsna, A. Anichlewicz, Warszawa 2004 (szczególnie rozdz.2)
S. Sontag, Widok cudzego cierpienia, tłum. S.Magala, Warszawa 2010.
S. Zawiśliński, Kieślowski bez końca, Warszawa 1994.
S.Žižek, Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, tłum. G. Jankowicz i inni, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: