Przestrzenie sztuki 20-ZU-PS
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowa terminologia i zakresy znaczeniowe pojęć dotyczących teorii sztuki,
- przemiany w sztuce XX i XXI wieku,
- sztuka jako narzędzie zmiany społecznej i kulturowej - praktyka oraz recepcja,
- najważniejsze zjawiska w najnowszej sztuce polskiej,
- metoda analizy twórczości artystycznej,
- sztuka współczesna a teatr.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna wybrane teorie z zakresu wiedzy o sztuce współczesnej, zachodzące w niej przemiany oraz wykorzystywaną do jej opisu terminologię,
- potrafi rozpoznawać różne rodzaje, formy i gatunki sztuki współczesnej oraz dokonywać ich analizy i interpretacji w ramach autorskich wypowiedzi, stosując adekwatnie wiedzę z zakresu teorii sztuki,
- jest gotowa do krytycznej analizy i oceny oglądanych dzieł artystycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych zagadnień z zakresu teorii sztuki i przemian sztuki od XX wieku, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych nurtów, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych zagadnień z zakresu teorii sztuki i przemian sztuki od XX wieku, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych nurtów.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych zagadnień z zakresu teorii sztuki i przemian sztuki od XX wieku.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych zagadnień z zakresu teorii sztuki i przemian sztuki od XX wieku.
Literatura
Zalecana literatura:
Barthes R., Śmierć autora, przeł. M.P. Markowski, „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2.
Benjamin W., Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. J. Sikorski, [w:] tegoż, Twórca jako wytwórca, Kraków 1975.
Nochlin L., Dlaczego nie było wielkich artystek?, przeł. B. Limanowska, „OŚKa” 1999, nr 3 (8).
Kuspit D., Koniec sztuki, przeł. J. Borowski, Gdańsk 2006.
Poprzęcka M., O złej sztuce, Warszawa 1998.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988.
Żmijewski A., Stosowane sztuki społeczne, „Krytyka polityczna” 2007, nr 11/12.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: