Pojęcia estetyczne 20-ZU-PE
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowa terminologia i zakrest znaczeniowe pojęć estetycznych,
- przemiany podstawowych kategorii estetycznych,
- przybliżenie rozumienia estetyki jako filozofii kultury,
- pojęcia estetyczne jako praktyka poznawcza,
- metody analizy i twórczości artystycznej w perspektywie estetycznej,
- estetyka jako narzędzie badawcze w kontekście społecznym i kulturowym,
- estetyczne konteksty współczesności.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna wybraną terminologię, teorie i metody łączenia teatrologii z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych na gruncie estetycznej analizy prac oraz działań artystycznych,
- potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu pojęć estetycznych do analizy i interpretacji sztuk teatralnych oraz performatywnych i potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności w tym zakresie,
- potrafi tworzyć autorskie wypowiedzi naukowe, stosując adekwatnie terminologię z zakresu estetyki,
- jest gotowy/a do krytycznej analizy i oceny tekstów źródłowych z zakresu estetyki oraz oglądanych dzieł artystycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji estetycznej, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków refleksji estetycznej, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych form.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków refleksji estetycznej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków refleksji estetycznej.
Literatura
Zalecana literatura:
Arystoteles, Poetyka, przeł. S. Siedlecki, Kraków 1987.
Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, przeł. J. Merecki, Warszawa 2002, [tu: Wstęp; Estetyka przyrody – perspektywa?; Piękna przyroda i dobra przyroda].
Estetyka transkulturowa, red. Krystyna Wilkoszewska, Kraków 2004, [rozdziały: K. Wilkoszewska, Ku estetyce transkulturowej. Wprowadzenie; M. Bakke, Re-kreacyjny charakter wielokulturowej estetyki; A. Wieczorkiewicz, W stronę estetyki podróżniczego smaku]
Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008 [tu: Rozdział I; Rozdział III].
Korsmeyer C., Gender w estetyce. Wprowadzenie, przeł. A. Nacher, Kraków 2008 [tu: rozdział 2. Przyjemność estetyczna]
Kurowicki J., Piękno jako wyraz dystansu. Wykład estetyki z perspektywy filozofii kultury, Warszawa 2000 [rozdziały: Zjawisko obramowania estetycznego; Człowiek opatulony estetycznie].
Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, [tu: J. Baudrillard, Precesja symulakrów, przeł. T. Komendant; W. Welsch, Estetyka i anestetyka, przeł. M. Łukasiewicz].
Rancière J., Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Kraków 2007, [rozdziały: Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka].
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: