Media interaktywne 20-WOTL-MIN
Treści programowe dla przedmiotu:
- media interaktywne – podstawowe definicje,
- ewolucja pojęcia immersji – od pierwszych eksperymentów po projekty metaverse,
- pierwsze eksperymenty interaktywne: negocjowanie nowego typu relacji pomiędzy wykonawcą i odbiorcą,
- teatr multimedialny w XX wieku,
- literatura interaktywna i hipertekst,
- innowacyjne systemy ekspozycyjne,
- projekty sztuki poszerzonej (expanded art),
- światy syntetyczne i ich środowiska,
- interaktywne fabuły (gry wideo, film, widowiska),
- narratologia transmedialna i inne strategie badawcze w kontekście mediów interaktywnych,
- strategie projektowania doświadczenia użytkownika,
- sztuka nowych mediów,
- digital performance i widowiska interaktywne,
- komercyjne projekty interaktywne i technologiczne,
- technologia mediów interaktywnych, omówienie podstawowych platform (software i hardware).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia związane ze sposobami współczesnego i historycznego funkcjonowania mediów interaktywnych oraz strategiami ich wykorzystywania w nauce, sztuce oraz projektowaniu doświadczeń użytkowników,
- zna i rozumie problematykę roli odgrywanej przez media interaktywne w kontekście różnorodnych dylematów związanych z postępującymi procesami technologizowania się życia,
- potrafi zanalizować i zinterpretować wybrane zagadnienia w rozwoju mediów interaktywnych oraz dokonać analizy wpływu mediów interaktywnych na współczesną kulturę i sztukę,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę i umiejętności z obszaru mediów interaktywnych (np. posługiwanie się najważniejszymi kontrolerami do ich obsługi) w różnego, rodzaju aktywnościach profesjonalnych, mając na uwadze konieczność zachowania przy tym zasad etyki i odpowiedzialności.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, bardzo dobre opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; bardzo dobra znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, biegła umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zwieńczona spójną i kompletną formą przygotowanego pisemnego raportu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanym raporcie z badań.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji metodologicznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; zadowalająca znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, zadowalająca umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zwieńczona poprawną formą przygotowanego pisemnego raportu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; słaba znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, słaba umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zakończona niekompletnym lub wymagającym znaczących poprawek pisemnym raportem.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, nieumiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, niezadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi itd. oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Ryszard Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.
Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
Jan-Noel Thon, Transmedial Narratology and Contemporary Media Culture, Nebraska 2016.
Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. Mirosław Filiciak, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: