Wykład monograficzny kierunkowy: Road Studies 20-WMKRS-35-Etn
Treści poszczególnych zajęć:
ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne
ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do road studies i dromologii, cz. 1: nurty badawcze, badacze, projekty badawcze
ZAJĘCIA NR 3: Wprowadzenie do road studies i dromologii, cz. 2: kontekst pozaeuropejski (przykłady badań, wskazanie na literaturę przedmiotu)
ZAJĘCIA NR 4: Metodologie badań nad drogami/antropologia nowych mobilności, cz. 1: etnografia wielomiejscowa, etnografia mobilna, ruch, przepływ
ZAJĘCIA NR 5 i 6: Metodologie badań nad drogami/antropologia nowych mobilności, cz. 2: niemobilność, zastój, nie-miejsca, bezczasowość.
ZAJĘCIA NR 7: Antropologia infrastruktury (drogowej)
ZAJĘCIA NR 8: Autostrady: aspekt kulturowy
ZAJĘCIA NR 9: Rytuały infrastrukturalne
ZAJĘCIA NR 10 i 11: Antropologia transportu drogowego: kultury logistyki i reżimy mobilności
ZAJĘCIA NR 12 i 13: Road studies a antropologia środowiskowa
ZAJĘCIA NR 14: Road studies a antropologia międzygatunkowa
ZAJĘCIA NR 15: Interdyscyplinarne projekty badawcze w nurcie road studies
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:
1. Orientuje się w najważniejszych nurtach badawczych road studies (kontekst globalny oraz polski)
2. Zna podstawową literaturę przedmiotu oraz badaczki i badaczy z nurtu road studies
3. Zna i potrafi zastosować kluczowe kategorie analityczne oraz metodologie charakterystyczne dla road studies
4. Orientuje się w interdyscyplinarnych projektach wpisujących się road studies
5. Zna powiązania między road studies a antropologią infrastruktury, środowiskową i międzygatunkową
6. Rozumie społeczno-kulturowy aspekt dróg oraz procesów ich tworzenia oraz potrafi krytycznie odczytać powiązane z nimi polityki i ekonomie
7. Potrafi sformułować projekt badawczy, zrealizować go, podsumować i zaprezentować (praca zespołowa)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (obrona raportu/eseju/prezentacji/portfolio z miniprojektu badawczego). Praca zaliczeniowa może przybrać dowolną formę.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): osoby studiujące w bardzo dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym
dobry plus (+db; 4,5): osoby studiujące w stopniu dobrym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym
dobry (db; 4,0): osoby studiujące w dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym
dostateczny plus (+dst; 3,5): osoby studiujące w stopniu dostatecznym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym
dostateczny (dst; 3,0): osoby studiujące w stopniu dostatecznym opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: brali udział w dyskusjach, formułowali pytania, bardzo dobrze przygotowali projekt minibadań, zrealizowali je a następnie podsumowali w dowolnej formie – zaprezentowali i omówili na egzaminie końcowym
Literatura
Auge, M. (2012). Nie-miejsca : wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Tłum. R. Chymkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dalakoglou, D. (2017). The Road. An ethnography of (Im)mobility, space, and cross-border infrastuctures in the Balkans. Manchester: Manchester University Press.
Dalakoglou, D., Harvey, P. (eds.) (2015). Roads and Anthropology. Ethnography, Infrastructures, (Im)mobility. London-New York: Routledge. [wybrane fragmenty]
Elliot, A. Norum, R., Salazar, N. B. (eds.) (2017). Methodologies of Mobility. Ethnography and Experiment. New York-Oxford: Berghahn Books. [wybrane fragmenty]
Hieslmair, M., Zinganel, M. (eds.)(2019). Stop and Go. Nodes of Transformation and Transition. Vienna: Sternberg Press.
Marcus, G.E. (1995). Ethnography in/of the world system: the emergence of multi-sited ethnography. Annual Review of Anthropology 24(1), pp. 95-117.
Salazar, N. B., Glick Schiller, N. (eds.) (2014) Regimes of Mobility. Imaginaries and Relationalities of Power. London-New York: Routledge. [wybrane fragmenty]
Salazar, N. B., Jayaram, K. (eds.) (2016). Keywords of Mobility. Critical Engagements. New York-Oxford: Berghahn Books. [wybrane fragmenty]
Stanisz, A. (2020). Antropologiczne badania infrastruktur drogowych. Projekty badawcze w nurcie road studies w IAiE UAM w Poznaniu. W: W. Dohnal, A. W. Brzezińska (red.), Myśli – pasje – działania. 100 lat etnologii uniwersyteckiej w Poznaniu. Poznańskie Studia Etnologiczne nr 23 (ss. 349-370). Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga. [wybrane fragmenty]
Stanisz, A., Kuligowski, W. (2017). Ruchome modernizacje. Między Autostradą Wolności a „starą dwójką”, Warszawa: Książka i Prasa. [wybrane fragmenty]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: