Seminarium licencjackie 20-SL-31WDL
Metodologia badań teatralnych - wprowadzenie.
Zasady poprawnego przygotowania prac licencjackich (kwerenda, zapis bibliograf.; kompozycja).
Typy, odmiany, gatunki, formy i rodzaje teatru i widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem teatru współczesnego
Sposoby badania teatru i widowisk kulturowych.
Konteksty kulturowe i polityczne w badaniach teatralnych
Teatr postdramatyczny.
Teatr wobec przemian społeczno-cywilizacyjnych.
Wprowadzenie do współczesnej sztuki interaktywnej .
Teatr wobec innych form sztuki w XX wieku.
Analiza zagadnień związanych z widowiskami kulturowymi, animacją społeczności lokalnych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- sformułować refleksję metodologiczną na temat wybranych form teatru i widowisk kulturowych;
- zaprezentować wiedzę na temat relacji teatru i innych sztuk w perpektywie historycznej i wspólczesnje (na wybranych przykładach)
- zaprezentować wiedzę z zakresu terminologii nauk humanistycznych w zakresie badań nad dramatem, teatrem i widowiskami kulturowymi;
- sprawnie i samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł tradycyjnych oraz współczesnych, w tym zasobów cyfrowych i internetowych baz danych
- potrafi posługiwać się różnymi narzędziami metodologicznymi i powiązać je z analizowanym przez siebie zagadnieniem
- potrafi przeprowadzić analizę i interpretację wytworów kultury współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem teatru i widowisk,
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim temat studiowanego przedmiotu
- potrafi inicjować zdarzenia naukowo-artystyczne w ramach różnorodnych form współczesnej kultury
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inicjować i organizować proces uczenia się innych osób
Kryteria oceniania
− aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji);
− przygotowanie projektu pracy licencjackiej (zaliczenie I semestr);
− wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków refleksji nad teatrem i widowiskami kulturowymi, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii,
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami,
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji,
3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji,
3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad teatrem i widowiskami kulturowymi,
2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach dotyczących teatru i widowisk kulturowch.
Literatura
Steve Dixon, Digital Performance. A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, Cambridge 2007
Hans -Thies Lehman, Teatr postdramatyczny, Kraków 2004
R. Goldberg, Performance Art. From Futurism to the Present. New York 2001
Aktor teoretyczny, red. J. Krakowska-Narożniak, Warszawa 2002
G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, Warszawa 2010
R. Schechner, Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006
E. Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, Kraków 2008
Postmodernizm, pod red. R. Nycza, Kraków 1996
„Dziady”. Od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego, red. T. Kornaś i G. Niziołek, Kr. 1999;
Prussak M., Czy jeszcze słychać głos romantyzmu? Warszawa 2007;
Ratajczakowa D, W krysztale i w płomieniu; Studia i szkice o dramacie i teatrze, t. 1-2, Wrocław2006;
Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod redakcją D. Kosińskiego, 2007;
- Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowisk kulturowego. Red. John J. MacAloon. Przekład Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz. Warszawa 2009;
Dudzik W., Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze. Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: