Słuchowiska i audionarracje 20-SA-12WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- analiza historyczna i ontologiczna formy słuchowiska,
- kontekstowe omówienie wybranych zjawisk związanych z sound art, muzyką współczesną oraz performansem,
- techniki fonograficzne, rejestracja dźwięku mikrofonami w studio i w terenie (field recording), użycie kontrolerów MIDI, samodzielne tworzenie układów elektronicznych generujących dźwięk (mikrofony piezoelektryczne, cewki elektromagnetyczne, otwarte obwody elektroniczne),
- techniki syntezy dźwięku (syntezatory cyfrowe i analogowe), miksowanie i mastering, elementy obróbki filtrami i kompresorami oraz montaż wielokanałowy,
- podstawy edycji i postprodukcji dźwięku – programy niekomercyjne i profesjonalne platformy,
- praktyczne aspekty realizacji słuchowisk: powstawanie tekstu dramatycznego przeznaczonego dla formy dźwiękowej, tworzenie scenografii akustycznej, projektowanie dźwiękowe (sound design), kompozycja muzyki, imitacja dźwięków oraz elementy instalacyjnych i performatywnych form prezentacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna wybrane zagadnienia związane z najnowszymi przemianami roli narracji dźwiękowych we współczesnej kulturze, metodami ich analizy i interpretacji, a także sposoby rejestrowania, edycji i postprodukcji dźwięku oraz zasady tworzenia słuchowisk i innych form audionarracyjnych i służące do tych celów narzędzia,
- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności praktyczne związane z rejestracją, edycją i postprodukcją dźwięku w różnego rodzaju aktywnościach profesjonalnych, podejmowanych indywidualnie oraz zespołowo,
- potrafi samodzielnie rozwijać umiejętności posługiwania się poznanymi technikami pracy z dźwiękiem i służącymi do niej narzędziami, mając na uwadze możliwość wykorzystania ich we własnej karierze zawodowej,
- jest gotowa do wykorzystywania nabytych umiejętności związanych z tworzeniem różnych form audionarracyjnych w celu wzbogacania życia kulturalnego poprzez własną aktywność twórczą lub popularyzatorską.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny i techniczny zaprezentowanego projektu, świadczący o bardzo dobrym opanowaniu wiedzy i podstawowych umiejętności tworzenia słuchowisk i form audionarracyjnych, związanych z rejestracją, edycją i postprodukcją dźwięku.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny i techniczny zaprezentowanego projektu, świadczący o dobrym opanowaniu wiedzy i podstawowych umiejętności tworzenia słuchowisk i form audionarracyjnych (możliwy szerszy zakres niedociągnięć na poziomie koncepcji lub techniki realizacji).
dostateczny plus (dst+; 3,5): zadowalający poziom merytoryczny i techniczny zaprezentowanego projektu; pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i umiejętności związanych z rejestracją, edycją i postprodukcją dźwięku.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i umiejętności związanych z rejestracją, edycją i postprodukcją dźwięku pojawiają się w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom poziom merytoryczny i techniczny zaprezentowanego projektu, niezadowalająca jakość związanych z rejestracją, edycją i postprodukcją dźwięku; obecność rażących błędów koncepcyjnych i technicznych.
Literatura
Zalecana literatura:
Chion Michel, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, Wrocław, 2012.
Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, pod red. Christoph Cox, Daniel Warner, przeł. M.Matuszkiewicz, Gdańsk 2010.
Jiricka Lukas, Zdobywcy scen akustycznych Od radioartu do teatru muzycznego, Warszawa 2017.
Murray, Janet, Od gry-opowiadania do cyberdramy, przeł. M. Filiciak, w: Filiciak. Mirosław (red.) Światy z pikseli. Antologia, Warszawa 2010.
Nowa Muzyka Amerykańska, red. Jan Topolski 2010.
Napieralska Joanna, Sound Design. Droga emancypacji dźwięków filmowych, Warszawa 2012.
Antokoletz E., Muzyka XX wieku, przeł. J. Chęsy-Parda, J. Lesiński, A. Jasiak, Inowrocław 2009.
Schafer Raymond Murray, Muzyka środowiska, w: Res Facta nr 9, przeł. D. Gwizdalanka, Warszawa 1982, s. 303.
Grau O., Pamiętajcie fantasmagorię! Osiemnastowieczna polityka iluzji i jej multimedialne życie po życiu, przeł. Joanna Walewska, w: Sztuka i Filozofia 41, s. 24-38.
Peter Manning, Pierre Schaeffer. Samotny pionier z Paryża, w: Glissando nr 12/2007, tłum. A. Kwiecińska, A. Pęcherzewska, J. Topolski, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: