Realizacja projektów kuratorskich - spec. interdyscyplinarne projekty kuratorskie 20-RPK-31WDL
Celem zajęć, podobnie jak w przypadku praktyk, jest konfrontacja wiedzy zdobytej w warunkach laboratoryjnych z praktyką. Studenci będą samodzielnie realizować miniatury kuratorskie, które przygotowywali na zajęciach specjalizacyjnych rok wcześniej. Istotnym aspektem pracy będzie przełożenie zaprogramowanego wcześniej projektu na realne warunki organizacyjne. Wykładowca będzie pełnił jedynie funkcję konsultanta – głównym wyzwaniem dla studentów ma być w tym przypadku samodzielność w rozwiązywaniu problemów merytorycznych, organizacyjnych, finansowych i konfliktów personalnych w pracy zespołowej.
Zadania:
- Samodzielne planowanie i wdrażanie projektu kuratorskiego (wykładowca jedynie konsultuje poszczególne etapy realizacji)
- Samodzielne pozyskiwanie środków finansowych, planowanie budżetu i rozliczanie dotacji (wykładowca pełni jedynie funkcję doradczą)
- Samodzielne sporządzanie umów zgodnie z zasadami wytyczonymi przez podmiot będący oficjalnym organizatorem projektu
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i zagrażających realizacji projektu (wykładowca może być mediatorem na prośbę zespołu)
- Kontrolowanie projektu na każdym etapie pracy i reagowanie na zmieniające się warunki organizacyjne
- Niezależne zarządzanie pracą w grupie projektowej: optymalne wykorzystanie kompetencji i zdolności poszczególnych członków zespołu, zbudowanie odpowiedniej struktury organizacyjnej
- Komunikowanie projektu: stworzenie strategii reklamowej i PR-owej; współdziałanie z podmiotami zewnętrznymi (środowiskami opiniotwórczymi, mediami, potencjalnymi widzami / uczestnikami)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- współdziałać i efektywnie pracować w grupie;
- negocjować warunki współpracy z artystami, współpracownikami i partnerami instytucjonalnymi;
- wykreować wizerunek projektu i zakomunikować go poprzez działania PR-owe i reklamowe;
- efektywnie realizować cele projektu przy jednoczesnym identyfikowaniu i eliminowaniu istniejących ograniczeń i ryzyka
pozyskać środki finansowe na projekt, a następnie racjonalnie je zaplanować, zbudżetować i rozliczyć;
- dostosować merytoryczny (programowy) wymiar projektu do warunków finansowo-organizacyjnych;
- podejmować odpowiedzialne decyzje programowe i produkcyjne, także w sytuacji stresu, konfliktu w grupie i zagrożenia projektu.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- ocena jakości programowej i produkcyjnej projektu - sprawdzenie przez wykładowcę efektów pracy;
- umiejętność współdziałania z grupą - sprawdzenie przez wykładowcę efektów pracy;
- odpowiedzialność za podejmowane działania, rzetelność, planowość - sprawdzenie przez wykładowcę efektów pracy.
Skala ocen:
5,0 – wysoka jakość programowa lub / i produkcyjna projektu; umiejętność współdziałania z grupą; wyróżniająca odpowiedzialność za podejmowane działania, rzetelność i planowość;
4,5 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami;
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć;
3,5 – zadowalająca jakość programowa lub / i produkcyjna projektu; przeciętna umiejętność współdziałania z grupą; wystarczająca odpowiedzialność za podejmowane działania, rzetelność i planowość.
3,0 – zadowalająca jakość programowa lub / i produkcyjna projektu; przeciętna umiejętność współdziałania z grupą; niska odpowiedzialność za podejmowane działania, rzetelność i planowość;
2,0 – niezadowalająca jakość programowa lub / i produkcyjna projektu; nieumiejętność współdziałania z grupą; brak odpowiedzialności za podejmowane działania, rzetelności i planowości.
Praktyki zawodowe
Celem praktyk na specjalizacji IPK jest konfrontacja wiedzy zdobytej w warunkach laboratoryjnych z realną praktyką organizowania projektów performatywnych. Studenci samodzielnie wybierają instytucję (samorządową, państwową bądź sektora niezależnego) oraz obszar realizacji projektu, w który chcą się wdrażać (programowy/badawczy bądź organizacyjny/marketingowy). Praktyki można odbyć w teatrach, fundacjach i stowarzyszeniach działających w sektorze kultury, centrach sztuki, instytucjach organizujących festiwale lub w ramach Festiwalu NOWA SIŁA KURATORSKA.
Literatura
Dragićević-Šešić M. i Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Mingus N., Zarządzanie projektami, One press, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: