Muzyka w kontekstach 20-MK-11WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- obecność muzyki w przestrzeni człowieka,
- formy aktywności muzycznej w kontekście kultury,
- instrumentarium - pochodzenie, obecność i funkcja w kulturze i społeczeństwie - od antyku po współczesność,
- zachowane źródła obecności muzyki na przestrzeni wieków - możliwości ich odczytania i realizacji dziś,
- muzyczne czytanie muzyki dawnej na potrzeby współczesnego odbiorcy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna i rozumie najistotniejsze zjawiska muzyczne w dziejach historii, najbardziej charakterystyczne formy aktywności muzycznej, rodzaje instrumentów i ich funkcje w kulturze i społeczeństwie od antyku po współczesność, związki muzyki z życiem społeczno-politycznym i filozofią oraz podstawowe metody badania, analizy i opisu omawianych zjawisk, a także podstawową terminologię z zakresu muzykologii i teorii muzyki,
- potrafi rozpoznawać różne rodzaje aktywności muzycznej w przestrzeni kultury oraz konwencji charakterystycznych dla poszczególnych epok w historii oraz najważniejsze formy i gatunki muzyczne, jak również dokonywać ich analizy i interpretacji z wykorzystaniem kontekstów literackich, kulturowych, historycznych i społeczno-politycznych,
- potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności do samodzielnego wykonywania złożonych zadań z zakresu historii kultury i obecności w nim muzyki, wymagających kontekstowych odwołań do podstawowej wiedzy z zakresu pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, zwłaszcza muzykologii,
- jest gotowa do krytycznej oceny odbieranych treści (m.in. tekstów źródłowych i artefaktów) oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych (na podstawie problematyki z zakresu historii muzyki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki (popartej bardzo dobrą znajomością kontekstów i literatury przedmiotowej) i umiejętności prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas egzaminu.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki (popartej dobrą znajomością kontekstów i literatury przedmiotowej) i umiejętności prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas egzaminu (możliwy szerszy zakres niedociągnięć).
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki oraz umiejętności prezentowanych podczas kolokwium/egzaminu; pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i istotnych kontekstów, niepełnej znajomości literatury przedmiotowej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki lub częściowego opanowania umiejętności pojawiają się podczas egzaminu w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk z zakresu historii muzyki i niezadowalająca jakość umiejętności prezentowanych podczas egzaminu; obecność rażących błędów, niewystarczająca znajomość literatury przedmiotowej i kontekstów.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Scruton, Muzyka jest ważna, Kraków 2020.
A. Czech, Sprzedawcy wiatru. Muzykanci i ich muzyka między wsią a miastem, Warszawa 2008.
Muzyka w kulturze, Kultura w muzyce, Kultura Współczesna 3 (96), 2017.
John G. Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, przeł. M. Kaziński, Kraków 2003.
P. Orawski, Lekcje muzyki, t. I-VI, Warszawa 2010-2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: