Laboratorium analityczno-pisarskie 20-LAP-11WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- teksty, preteksty i konteksty - typologia,
- wprowadzenie do redakcji i edycji tekstów,
- zagadnienia prawa autorskiego i własności intelektualnej przy pracy nad tekstem; tworzenie przypisów i bibliografii,
- zasady, modele i podstawowe zagadnienia pisarstwa naukowego,
- krytyczna lektura materiałów źródłowych i ich wykorzystywanie w pracy pisarskiej,
- metoda analizy i interpretacji tekstów kultury,
- praktyczne ćwiczenia pisarskie i analityczne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna terminologię i metody analizy różnego rodzaju tekstów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów literackich, dramatycznych oraz naukowych, a także zagadnienia prawno-autorskie z nimi związane,
- potrafi tworzyć autorskie wypowiedzi o charakterze popularyzatorskim, profesjonalnym i naukowym, opierając się na samodzielnie wyszukanych i zsyntetyzowanych materiałach źródłowych,
- jest gotowa do przestrzegania zasad uczciwości intelektualnej i właściwego opisywania źródeł w swoich pracach.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zasad edycji i redakcji tekstów, umiejętność krytycznego syntetyzowania wiedzy z materiałów źródłowych, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego podejścia do materiałów źródłowych, ograniczona znajomość zasad edycji i redakcji tekstów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zasad edycji i redakcji tekstów, zadowalająca umiejętność krytycznego syntetyzowania wiedzy z materiałów źródłowych.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zasad edycji i redakcji tekstów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zasad edycji i redakcji tekstów.
Literatura
Zalecana literatura:
Becker H.S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013.
Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo naukowe. Pomiędzy rzemiosłem a sztuką, Sosnowiec 2015.
Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
Korwin-Piotrowska D., Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
Stępień B., Zasady pisania tekstów naukowych, Warszawa 2016.
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008 [lub późniejsze].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: